لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۹

«درخواست آمریکا» از متحدانش برای اعمال نفوذ بر حماس و تهران؛ اسرائیل «امیدوار به مداخله پکن»


دیدار اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس با علی خامنه‌ای در تهران
دیدار اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس با علی خامنه‌ای در تهران

یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که پس از حملات بی‌سابقه حماس به اسرائیل، واشینگتن شرکای خود را تشویق می‌کند تا از نفوذ خود بر این گروه اسلامگرای فلسطینی و حامی‌اش، جمهوری اسلامی، استفاده کنند. همزمان سفیر اسرائیل در چین از پکن خواست تا از روابط نزدیک خود با تهران برای مهار حماس استفاده کند.

مقام ارشد آمریکایی که نامش فاش نشده روز پنج‌شنبه، ۲۰ مهرماه، به خبرگزاری فرانسه گفت واشینگتن با مذاکرات تلفنی که چهارشنبه میان ولیعهد عربستان سعودی و رئیس ‌جمهوری اسلامی درباره جنگ اسرائیل و حماس صورت گرفت، «هیچ مشکلی نداشت».

شامگاه چهارشنبه، جمهوری اسلامی از گفت‌وگوی تلفنی ابراهیم رئیسی با محمدبن سلمان در رابطه با جنگ میان اسرائیل و حماس خبر داد.

این نخستین گفت‌وگو میان این دو پس از توافق اسفندماه گذشته میان تهران و ریاض برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور است.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیسی، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در این تماس تلفنی «گفت‌وگوهای مهمی درباره فلسطین و لزوم توقف جنایات جنگی انجام شد».

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آنتونی بلینکن، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا به اسرائیل سفر می‌کند تا «حمایت بی‌دریغ» واشینگتن از متحد خود را نشان دهد.

مقام ارشد آمریکایی که در توقف آقای بلینکن در ایرلند او را همراهی می‌کرد، افزود: «صادقانه بگویم، ما از همه شرکای خود می‌خواهیم که با حماس، حزب‌الله یا ایران – با هر یک از این سه - که رابطه یا روابط دارند، صحبت کنند تا بتوانند حماس را متقاعد کنند حملاتش را متوقف کند، گروگان‌ها را آزاد کند، و حزب‌الله و ایران در این درگیری دخالت نکنند.»

خبرگزاری فرانسه نوشت که یک مقام آمریکایی دیگر بدون ارائه نام کشوری، تایید کرد که آقای بلینکن به دیگر کشورها نیز خواهد رفت. این خبرگزاری اضافه کرد که احتمالا وزیر خارجه آمریکا پس از اسرائیل به اردن سفر کند.

جمهوری اسلامی یکی از اولین دولت‌هایی بود که حملات بی‌سابقه و ناگهانی حماس علیه اسرائیل را ستایش کرد.

همزمان، با وجود حمایت آشکار تهران از حماس، علی خامنه‌ای روز دوشنبه نقش مستقیم جمهوری اسلامی در این حمله را رد کرد.

مقام‌های غربی می‌گویند که «هیچ شکی» در مورد «تامین مالی، تجهیز و تسلیح» حماس از سوی جمهوری اسلامی وجود ندارد، اما هنوز «خیلی زود» است که مشخص شود جمهوری اسلامی در حمله اخیر «مستقیما دخیل بوده است».

امیدواری اسرائیل به چین برای اعمال نفوذ

سفیر اسرائیل در چین روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با بلومبرگ گفت: «ما واقعا امیدواریم که چین بتواند در گفت‌وگو با شرکای نزدیک خود در خاورمیانه و به‌ویژه ایران مشارکت بیشتری داشته باشد. ایران قطعا در اتفاقی که افتاده بسیار نقش دارد.»

بلومبرگ نوشت که این اظهارات ایریت بن‌آبا، سفیر اسرائیل، در حالی است که تمایل چین برای مداخله در یکی از حل‌ناپذیرترین مناقشه‌های منطقه تحت نظر قرار گرفته و از سوی جامعه جهانی دنبال می‌شود.

یک سناتور آمریکایی این هفته از چین به دلیل محکوم نکردن حمله غافلگیرکننده حماس به اسرائیل انتقاد کرد.

در حالی که وزارت خارجه چین اعلام کرده که از تلفات غیرنظامی در حمله حماس «متاسف» است، پکن در مواضع خود از حماس انتقاد نکرده و صرفا گفته که چین «دوست هر دو طرف» درگیر است.

انتظار از چین برای حل مناقشات بین‌المللی چندان سابقه نداشته است.

نقش ایفا کردن پکن به عنوان یک میانجی‌گر بین‌المللی پس از آن به چشم آمد که چین موجب شد جمهوری اسلامی و عربستان سعودی پس از هفت سال قطعی روابط، در پکن توافق احیای روابط امضا کنند.

همچنین پکن مدعی شده که طرحی برای حل مسالمت‌آمیز تهاجم روسیه علیه اوکراین دارد.

به گفته سفیر اسرائیل در چین، فرستاده ویژه پکن در امور خاورمیانه قرار است روز پنج‌شنبه با مقام‌های اسرائیلی گفت‌وگو کند.

در صورت انجام چنین گفت‌وگویی، این اولین تماس رسمی چین با اسرائیلی‌ها از زمان آغاز حمله حماس به اسرائیل خواهد بود.

همچنین بر اساس اعلام وزارت خارجه چین، این مقام چینی روز چهارشنبه در تماس تلفنی با یکی از مقام‌های تشکیلات خودگردان فلسطینی، بر برقراری آتش‌بس در منطقه تاکید کرد.

چین در آرام کردن منطقه منافع مالی دارد.

بر اساس آمار صندوق بین‌المللی پول، تجارت دوجانبه پکن و اسرائیل در سال گذشته میلادی، بیش از ۲۲ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، بلومبرگ، شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ م. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG