لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۹

چین برای میانجی‌گری بین اسرائیل و فلسطینیان اعلام آمادگی کرد


«چین گانگ»، وزیر امور خارجه چین
«چین گانگ»، وزیر امور خارجه چین

وزیر امور خارجه چین که کشورش به تازگی در میانجی‌گری برای احیای روابط ایران و عربستان کامیاب بوده، روز سه‌شنبه ۲۹ فروردین گفت که پکن آماده میانجی‌گری در مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین است.

به گزارش رسانه‌های دولتی چین، آقای «چین گانگ»، وزیر امور خارجه چین، تماس‌های تلفنی جداگانه‌ای با همتایان اسرائیلی و فلسطینی خود داشته و به آنها اعلام کرده‌ که پکن آماده است تا به تسهیل مذاکرات صلح کمک کند.

به گزارش شینهوا، خبرگزاری رسمی دولت چین، وزیر خارجه چین در تماس روز دوشنبهٔ خود با الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، او را به «برداشتن گام‌هایی» برای از سرگیری مذاکرات صلح تشویق کرده و به ریاض المالکی، وزیر خارجه فلسطین نیز گفته که پکن از آغاز دوباره مذاکرات در اسرع وقت حمایت می‌کند.

شینهوا می‌نویسد که وی در هر دو تماس تلفنی بر پیشبرد «راه حل دو کشوری» به عنوان مبنای اصلی مذاکرات صلح تأکید کرده است.

راهکار موسوم به «دو کشوری» بر لزوم استقلال کشور فلسطین در کنار اسرائیل در مرزهای مشخص پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ تأکید دارد.

این تحرک دیپلماتیک چین و این گفت‌وگوها در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها در اسرائیل افزایش یافته و درگیری‌ها در مسجدالاقصی در اورشلیم/بیت‌المقدس در اوایل ماه جاری میلادی با محکومیت کشورهای عربی در سراسر منطقه مواجه شد.

عربستان سعودی که اسرائیل امیدوار است روابط خود را با آن عادی کند، نیز اعلام کرده است که «حمله» اسرائیل به مسجدالاقصی تلاش‌های صلح را تضعیف کرده است.

گزارش می‌شود که وزیر خارجه چین به همتای اسرائیلی خود گفته پکن «نگران تنش کنونی بین اسرائیل و فلسطین است و اولویت اصلی فعلی کنترل اوضاع و جلوگیری از تشدید درگیری یا حتی خارج شدن از کنترل است.»

کوشش چین برای میانجی‌گری صلح بین دو طرف درحالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی خواهان ادامه درگیری‌ها با اسرائیل است و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، روز جمعه ۲۵ فروردین در نخستین سخنرانی مستقیم خود برای فلسطینیان در نوار غزه از آنان خواست به مبارزه با اسرائیل ادامه دهند و قول داد که جمهوری اسلامی در این مبارزه‌طلبی «به طور کامل» از آنان حمایت می‌کند.

چین در ماه‌های اخیر طرح‌های صلح مختلفی ارائه داده و در ماه مارس در زمینه احیای مناسبات بین ایران و عربستان سعودی نقشی مهم ایفا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه مقام‌های چینی در روزهای اخیر گفته‌اند که مورد ایران و عربستان «نمونه خوبی برای غلبه بر اختلافات از طریق گفت‌وگو است.»

در ماه فوریه، پکن پس از گفت‌وگوهایی که بین شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و همتای روس‌اش ولادیمیر پوتین انجام شد، یک طرح صلح برای اوکراین تهیه کرد.

این طرح از همه طرف‌ها خواست تا از تشدید تنش‌های هسته‌ای دوری کنند اما به روسیه پیشنهادی برای خروج نیروهایش از خاک اوکراین نداد.

در حالی که رهبران غربی تا حد زیادی این طرح را رد کردند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، با احتیاط از این طرح استقبال کرد، اما گفت که این طرح تنها در صورتی قابل قبول است که به خروج نیروهای روس از تمام اراضی اشغالی اوکراین بینجامد.

XS
SM
MD
LG