لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

پنتاگون: بمب‌افکن‌های بی-۵۲ آمریکا به منطقه خلیج فارس اعزام می‌شوند


سوختگیری بمب‌افکن استراتژیک بی-۵۲
سوختگیری بمب‌افکن استراتژیک بی-۵۲

به دنبال اظهارات مقام‌های آمریکایی در خصوص «تهدیدی جدی و رفتار‌های نگران‌کننده ایران»، وزارت دفاع این کشور، پنتاگون، روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت از اعزام بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ به منطقه خبر داد.

اعزام این بمب‌افکن‌ها همراه با ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به خلیج فارس پس از آن صورت می‌گیرد که وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد نشانه‌های روشن و تازه‌ای دریافت کرده که نشان می‌دهند ایران و نیروهای نیابتی آن در حال تدارک حمله احتمالی به نیروهای آمریکایی هستند.

چارلز سامرز، کفیل سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد، اعزام ناوگروه یواس‌اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکن به منطقه گامی احتیاطی برای مقابله احتمالی با علائم تازه‌ای است که نشان می‌دهد ایران تدارکات برای عملیات تهاجمی علیه نیروها یا منافع ایالات متحده را تشدید کرده است.

این سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تصریح کرد: ما بر بیانیه کاخ سفید تاکید می‌کنیم که به دنبال جنگ با ایران نیستیم، بلکه از نیروهای آمریکایی، متحدان‌مان و منافع‌مان در منطقه دفاع می‌کنیم.

در همین زمینه، بیل اروبن، یک سخنگوی ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) از ارائه اطلاعات در خصوص محل استقرار بمب‌افکن‌های استراتژیک بی-۵۲ خودداری کرد و اظهار داشت: نیروی هوایی آمریکا بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را در منطقه تحت پوشش ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) مستقر خواهد کرد.

آقای اوربن اضافه کرده است: ما زمان دقیق اعزام و محل استقرار آنها را اعلام نمی‌کنیم.

مناطق و حوزه تحت ماموریت سنتکام شامل خاورمیانه، از جمله مصر، و آسیای مرکزی می‌شود. از سال ۲۰۰۱ تاکنون به دلیل جنگ در افغانستان ،عراق و سوریه این سه کشور از فعال‌ترین حوزه‌های فعالیت سنتکام بوده‌اند.

سخنگوی سنتکام با این حال تاکید کرده است که وظیفه بمب‌افکن‌های حفاظت از نیروها و منافع آمریکا در منطقه و مقابله با هرگونه اقدام تهاجم است

بیل اوربن تصریح کرده است: ایالات متحده اقدامات و فعالیت‌های ایران، نیروهای نظامی (سپاه پاسداران) و نیروهای نیابتی آن را از نزدیک زیر نظر دارد.

سخنگوی سنتکام همچنین گفته است: اعزام ناو گروه یواس‌اس آبراهام لینکلن و بمب‌افکن، اقدامی احتیاطی برای محافظت از نیروها و منافع ایالات متحده در منطقه و جلوگیری از هر گونه اقدام تهاجمی احتمالی است.

اعزام نیروهای تازه آمریکایی به منطقه ابتدا شامگاه یکشنبه توسط جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اعلام شد.

وی گفته بود که ایالات متحده ناو هواپیمابر و بمب‌افکن به خاورمیانه اعزام می‌کند تا پیامی «روشن و عاری از سوءتفاهم» به ایران داده باشد.

شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا نیز روز دوشنبه گزارش داده بود که آمریکا اطلاعات تازه‌ای در خصوص «برنامه‌های جمهوری اسلامی» برای حمله به ناوهای آمریکایی «در آب‌های یمن و در خود خلیج فارس» و همچنین علیه نیروی زمینی ارتش آمریکا در عراق و سوریه دریافت کرده است.

اعلام شده که بخشی از این گزارش را اسرائیل در اختیار آمریکا قرار داده است.

سی‌بی‌اس به نقل از چند مقام‌ آمریکایی که به نام‌شان اشاره نکرده، نوشته بود، این اطلاعات حاکی از خطری «واقعی و اضطراری» است و روزنامه آمریکایی وال‌‌استریت جورنال نیز روز دوشنبه از قول همین مقامات نوشت که این اطلاعات «دارای جزئیاتی بی‌سابقه» است.

از جمله این جزئیات، طرح‌های ایران برای حمله احتمالی گروه‌های نیابتی‌اش به اهداف آمریکایی در تنگه باب‌المندب، و حمله با پهپادهای ایران به اهداف آمریکایی در خلیج فارس ذکر شده است.

به نوشته وال‌استریت جورنال، اطلاعاتی که به دست مقام‌های آمریکایی رسیده احتمال هدف قرار گرفتن نیروهای آمریکایی در کویت توسط ایران را نیز مطرح کرده است.

بر اساس گزارش د. هیل ، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا/ خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG