لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۹

انتقاد ترکیه و روسیه از تشکیل نیروهای کنترل مرزی متشکل از کردها در سوریه


سوریه و ترکیه از تصمیم ائتلاف به رهبری آمریکا برای کمک به تشکیل یک گارد مرزی در شمال سوریه با حضور شبه‌نظامیان کُرد حمایت انتقاد کرده‌اند و روسیه با اشاره به این اقدام، در مورد تقسیم سوریه ابراز نگرانی کرده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که آمریکا با این کار، تأیید کرده که «مشغول ایجاد یک ارتش ترور در کنار مرزهای ماست و وظیفه ما، این است که این ارتش ترور را پیش از به دنیا آمدن، خفه کنیم».

دولت بشار اسد هم تشکیل نیرو در مرز کشور را «حمله‌ای رسواکننده به تمامیت ارضی و حدود مرزی و اتحاد سوریه» خوانده و گفته «این نقض آشکار قوانین بین‌المللی است».

روسیه که حامی اصلی بقای دولت حاکم بشار اسد در سوریه است، هشدار داده که چنین کاری ممکن است به جدا شدن بخش بزرگی از مرز سوریه در همسایگی ترکیه و عراق منتهی شود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت: «این موضوع خیلی جدی است که نگرانی‌ها در مورد این را نشان می‌دهد که آیا راهی برای تقسیم سوریه گرفته شده باشد.»

اتحاد نبرد علیه نیروهای حکومت اسلامی یا داعش به رهبری آمریکا، اعلام کرده که هدف از تشکیل چنین نیرویی، تشکیل نیروهای امنیت مرزی با حضور ۳۰ هزار تن پرسنل و در خلال چند سال آینده است.

این گزارش حاکی است نیروهای امنیت مرزی قرار است در منطقه تحت کنترل نیروهای دمکراتیک سوریه – که ائتلافی از نیروهای نظامی عرب و کرد است، شکل گیرند. بیشتر این نیروها از «یگان‌های مدافع خلق» هستند که ترکیه آنها را «گروهی تروریستی» می‌داند.

ائتلاف نیروهای نبرد با داعش به رهبری آمریکا اعلام کرد در حال حاضر ۲۳۰ تن مشغول تمرین و آموزش‌های لازم برای حضور در صف نیروهای امنیت مرزی، قرار دارند. این ائتلاف همچنین اعلام کرد نیمی از این نیروها، از کهنه سربازان نیروهای دمکراتیک سوریه خواهند بود.

نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت حملات هوایی آمریکا و دریافت سلاح، توانسته‌اند بخش‌هایی از شمال و شرق سوریه را از حضور نیروهای داعش پاک کنند.

این نیروها در حال حاضر، کنترل مرزی در همسایگی با ترکیه در شمال و همسایگی با عراق در شرق را در اختیار دارند و از غرب نیز رو در رو با نیروهای دولت مرکزی سوریه هستند.

بر اساس گزارش سایت رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، و با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، رویترز و آسوشتیدپرس؛ ک.ت./م.ا.
XS
SM
MD
LG