لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۵

سفر بایدن برای دیدار با پناهندگان اوکراینی به شهری در نزدیکی مرز لهستان و اوکراین


سربازان آمریکایی در فرودگاه ژژوف در جنوب شرقی لهستان
سربازان آمریکایی در فرودگاه ژژوف در جنوب شرقی لهستان

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، روز جمعه در ادامه سفر اروپایی خود برای دیدار با پناهندگان اوکراینی به شهری مرزی در کشور لهستان می‌رود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هواپیمای ویژه ریاست جمهوری ایالات متحده روز جمعه در فرودگاهی در شهری کوچک در لهستان فرود می‌آید.

شهر ژِژوف در کشور لهستان با مرز اوکراین تنها ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و در یک ماه گذشته یکی از ایستگاه‌های اصلی آوارگان اوکراینی در مسیر خروج از کشور اوکراین بوده است.

در رسانه‌ها، هدف از سفر به این فاصله نزدیک از کشوری جنگ‌زده چون اوکراین تاکید بر تمایل واشینگتن به حمایت از متحدان اروپایی‌اش در سازمان ناتو و قاطعیت دولت آمریکا در برابر تهاجم روسیه به خاک اوکراین عنوان شده است.

اما به رغم این «تمایل» و «قاطعیت»، آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی تاکنون از پذیرش خواسته‌های اصلی رئیس جمهور اوکراین چون بستن آسمان این کشور و تامین سلاح‌های پیشرفته‌تر خودداری کرده‌اند، امری که در نشست‌های روز پنج‌شنبه در بروکسل نیز خود را به رخ کشید.

جو بایدن روز پنج‌شنبه در پایتخت بلژیک در کنار متحدان اروپایی خود در سه اجلاس مهم ناتو و گروه هفت و اتحادیه اروپا شرکت کرد.

آقای بایدن اعلام کرد که ایالات متحده تا یکصد هزار پناهجوی اوکراینی را می‌پذیرد، اگرچه به گفته او، بسیاری از اوکراینی‌ها ترجیح می‌دهند که نزدیک کشور خود بمانند. او همچنین وعده داد که واشینگتن یک میلیارد دلار کمک بیشتر جهت تهیه غذا، دارو و دیگر تجهیزات زندگی به مردم اوکراین اختصاص خواهد داد.

رهبران غربی روز پنج‌شنبه را صرف طراحی اقدامات بعدی خود برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه کردند و این که چگونه واکنشی به استفاده احتمالی مسکو از تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک و هسته‌ای نشان بدهند.

عدم رغبت آمریکا و کشورهای اروپایی به برآوردن تمام خواسته‌های نظامی اوکراین باعث شد که رئیس جمهور این کشور روز پنج‌شنبه نومیدانه چنین نظر دهد:‌ «شما [روسیه را] تحریم کردید. ما متشکریم. تحریم گام مهمی است. اما دیگر قدری دیر شده است.»

ولودیمیر زلنسکی در ادامه به اروپایی‌ها در مورد تاخیر بیشتر هشدار داد.

کشورهای اروپایی به‌ویژه در فصل زمستان به‌شدت به نفت و گاز روسیه وابسته‌اند و از این واهمه دارند که مسکو به تلافی حمایت‌شان از اوکراین شیر نفت و گاز را به روی آنها ببندد.

اروپایی‌ها در کنار آمریکا تاکنون تنها به ابزار تحریم متوسل شده‌ و روسیه را هدف بزرگ‌ترین رژیم تحریمی دنیا قرار داده‌اند، اقدامی که روز پنج‌شنبه نیز با تحریم بیشتر از طرف آمریکا و بریتانیا ادامه یافت.

در دقیقا یک ماهی که از تهاجم روسیه می‌گذرد، بیش از سه و نیم میلیون پناهجو از اوکراین در هفته‌های اخیر از کشور خود گریخته‌اند که از این میان بیش از دو میلیون نفر در لهستان به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG