لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۵

آمریکا خواستار آزادی فوری ناوالنی، سیاستمدار منتقد پوتین، شد


ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده «به‌شدت نگران مداخله خودسرانه دولت روسیه در حقوق الکسی ناوالنی است» و از روسیه می‌خواهد که این سیاستمدار مخالف زندانی را «فوراً آزاد کند».

آقای پرایس روز جمعه ۱۸ شهریور گفت که زندانی که آقای ناوالنی در آن نگهداری می‌شود، شرایط را برای او که در حال آماده کردن خود برای یک محاکمه جدید است، سخت‌تر کرده و حق داشتن ارتباط منظم با تیم حقوقی را از او سلب کرده است.

روسیه پروانه وکالت یکی از اعضای تیم حقوقی آقای ناوالنی را نیز لغو کرده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، این اقدامات روسیه و انتقال پیاپی الکسی ناوالنی به سلول انفرادی نشان از ارعاب و تهدید این مخالف سیاسی از روی اغراض سیاسی است.

الکسی ناوالنی، ۴۶ ساله، که مشهورترین مخالف ولادیمیر پوتین است و از ۲۰ ماه پیش دوباره زندانی شده، در روزهای گذشته خبر داد که برای چهارمین بار به سلول انفرادی منتقل، و به او گفته شده که حداقل ۱۵ روز در این سلول نگاه داشته خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، این «تنبیه» ظاهراً بر سر این است که این زندانی سیاسی با نگهبان بر سر مسائلی مانند پوشیدن لباس زندان درگیر شده است.

دادگاه شهر کوروف آخر هفته اعلام کرد که شکایتی از آقای ناوالنی علیه یوروی کوربوف رئیس زندان را ثبت کرده است. او در زندانی در ۲۰۰ کیلومتری مسکو، در شهرکی به نام «ولادیمیر» در حبس است.

الکسی ناوالنی تابستان دو سال پیش در یک سفر هوایی با گاز اعصاب مورد حمله قرار گرفت و مسموم شد. حامیانش ولادیمیر پوتین را آمر تلاش برای کشتن او نامیدند؛ امری که مسکو آن را تکذیب کرد.

آقای ناوالنی که در حالت کما برای درمان مسمومیت به آلمان انتقال یافت، پس از بازگشت به کشورش بازداشت شد. او ابتدا به دلیل نقض شرایط آزادیِ مشروط پیشین خود، به دو سال و نیم حبس محکوم شد.

اما شش ماه پیش در حالی که یکسال از حبس تازه او می‌گذشت، در یک پرونده اتهامی دیگر، این بار به ظن «اختلاس» و «اهانت به دادگاه»، ۹ سال دیگر نیز حبس گرفت.

الکسی ناوالنی که یک حقوقدان و سیاستمدار و از نامزدهای شهرداری مسکو بود، از سال ۲۰۱۱ به عنوان یکی از رهبران اعتراض‌های روسیه برجسته شد.

بر اساس گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، و با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های آلمان، فرانسه و رویترز؛ ف.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG