لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۱

منوچین: آمریکا و چین متعهدند در مهلت مقرر به توافق تجاری برسند


استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا می‌گوید، مذاکرات مقامات دو کشور ادامه دارد ولی «هنوز کارهای زیادی باید انجام شود» (عکس از آرشیو)
استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا می‌گوید، مذاکرات مقامات دو کشور ادامه دارد ولی «هنوز کارهای زیادی باید انجام شود» (عکس از آرشیو)

استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه گفت مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی با صرف وقت زیادی تلاش می کنند در مهلت تعیین شده که اول ماه مارس است در مورد یک معاهده تجاری جدید به توافق برسند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه روسای جمهور آمریکا و چین اواخر سال میلادی گذشته در مورد یک آتش بس ۹۰ روزه در جنگ تجاری دو طرف به توافق رسیدند. ولی اگر این مذاکرات به نتیجه نرسد تعرفه های گمرکی آمریکا که ۲۰۰ میلیارد دلار کالاهای محصول چین را دربرمی گیرد با بیش از دو برابر افزايش به ۲۵ درصد خواهد رسيد.

آقای منوچین در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان بی سی گفت مذاکرات مقامات دو کشور ادامه دارد ولی «هنوز کارهای زیادی باید انجام شود» و تاکید کرد هرگونه توافقی باید قابل اجرا باشد.

او افزود:«اگر تا مهلت زمانی تعیین شده به نتیجه نرسیم دلیلش کم کاری ما نیست. به نظرم هر دو طرف تعهد جدی دارند که مذاکرات در این مهلت به نتیجه برسد.»

آقای منوچین قرار است برای سومین دور مذاکرات هفته آینده به پکن برود.

درنتیجه اختلافات تجاری چین و آمريکا دو طرف حدود ۳۶۰ میلیارد دلار از واردات یکدیگر را مشمول تعرفه گمرکی کرده اند و این بر بخش های تولیدی دو کشور فشار شدیدی وارد می کند.

با این همه او یادآوری کرد که اقتصاد آمریکا کماکان « بسیار قوی است» و نشانه ای از کندی اقتصاد دیده نمی شود. او افزود:«با وجود کندی اقتصاد اروپا و سایر نقاط جهان وضعیت اقتصادی آمریکا بسیار خوب است.»

خبرگزاری فرانسه می افزاید کاهش نرخ رشد اقتصادی چین بسیار محسوس بوده و بر اقتصاد آمریکا نیز تاثیر گذاشته است. اکثر صاحبنظران پیش بینی می کنند که رشد اقتصادی آمریکا نیز در سال جاری کاهش خواهد یافت.

استیو منوچین در بخش دیگری از این مصاحبه گفت «اطمینان فراوانی» دارد که کنگره معاهده جدید بین آمریکا، کانادا و مکزیک که جایگزین معاهده تجارت آزاد آمریکای شمالی شد را تصویب خواهد کرد.

رهبران این کشورها روز ۳۰ نوامبر در مورد متن نهایی این معاهده به توافق رسیدند ولی قبل از اجرای آن نهادهای قانونگذاری هر سه کشور باید آنرا تصویب کنند.

وزیر خزانه داری آمریکا در مورد این معاهده جدید گفت:«در بسیاری از زمینه ها گام بسیار مهمی به پیش است و بنابراین دلیلی برای عدم تصویب آن نمی بینم.»

با استفاده از خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG