لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۷

ترامپ: اگر با کره شمالی به توافق برسیم، جهان از آن سود خواهد برد


دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا روز جمعه ۱۸ اسفند تاکید کرده است، در صورت دستیابی به توافق با کره شمالی، چنین توافقی برای جهان بسیار خوب خواهد بود.

روز گذشته اعلام شد که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از دونالد ترامپ برای دیدار دعوت کرده است. این خبر واکنش های گسترده بین المللی داشته است.

در همین زمینه، دونالد ترامپ جمعه در توییتر خود نوشت: روند توافق با کره شمالی تا حد خیلی زیادی در حال انجام است و خواهد بود، در صورت تکمیل (چنین توافقی)، یک (توافق) بسیار خوب برای جهان خواهد بود. زمان و مکان تعیین خواهد شد.

کاخ سفید در روز جمعه ۱۸ اسفنداعلام کرد که دونالد ترامپ در صورتی با کیم جونگ اون، ملاقات خواهد کرد که پیونگ یانگ اقدامات عینی و ملموس انجام دهد.

به گزارش رویترز، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفته است: رییس جمهوری بدون مشاهده گام های عینی و اقدامات جدی از سوی کره شمالی این ملاقات را انجام نخواهد داد.

رویترز می گوید، سخنگوی کاخ سفید به طور مشخص نگفته است که کره شمالی باید چه اقداماتی را باید انجام دهد، اما مقام های کاخ سفید بعدا گفته اند اظهارات خانم سندرز به مثابه تعیین پیش شرط برای دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی نیست.

این گزارش می افزاید، آمریکا همواره خواهان مذاکره برای غیر هسته ای کردن کره شمالی بوده است.

این در حالی است به دنبال اعلام دعوت رهبر کره شمالی از رییس جمهوری آمریکا برای دیدار، خوش بینی ها به حل مناقشه هسته ای و موشکی کره شمالی افزایش یافته است.

روز پنجشنبه ۱۷ اسفند چونگ ایوی یانگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی، خود مستقیما پیام رهبر کره شمالی را به دونالد ترامپ رساند. پس از دیدار با دونالد ترامپ او به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که رئیس‌جمهور آمریکا دعوت کیم جونگ اون برای ملاقات را پذیرفته است.

در همین زمنیه، سارا سندرز روز جمعه با اشاره به رویکرده تازه پیونگ یانگ تاکید کرده است که حداکثر فشار علیه کره شمالی ادامه خواهد یافت.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است، رییس جمهوری آمریکا دعوت رهبر کره شمالی را بر این مبنا پذیرفت که گامهایی قطعی و قابل راستی آزمایی در جهت غیر اتمی شدن برداشته شود.

در همین زمینه، مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا گفته است،رویکرد تازه کره شمالی و دعوت کیم جونگ اون از دونالد ترامپ برای دیدار نتیجه سیاست های آقای ترامپ در قبال پیونگ یانگ است.

مایک پنس در بیانیه ای گفته است که آمریکا «هیچ امتیازی» به کره شمالی نداده است.

وی تصریح کرده است که آمریکا «به طور پیوسته فشار» بر کره شمالی را افزایش داده است.

در همین حال خبر دیدار رییس جمهوری آمریکا و رهبر ره شمالی واکنش هایی را در پی داشته است.

چین اعلام کرده است که از دیدار رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی «کاملاً حمایت می‌کند».

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: «ما بسیار خرسندیم که کره شمالی و آمریکا در نهایت این گام را برداشتند».

با استفاده از گزارش رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG