لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

استقبال بین‌المللی از موافقت ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی


خبر دیدار احتمالی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، با استقبال بین‌الملی روبه‌رو شده است.

روز پنجشنبه چونگ ایوی یانگ، مشاور امنیت ملی کره جنوبی، خود مستقیما پیام رهبر کره شمالی را به دونالد ترامپ رساند. پس از دیدار با دونالد ترامپ وی به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که دونالد ترامپ دعوت کیم جونگ اون برای ملاقات با یکدیگر را پذیرفته است.

همین موضوع را خبرگزاری‌ها روز جمعه از رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا نقل کردند و از قول او نوشتند که موافقت دونالد ترامپ با گفت‌وگو با رهبر کره شمالی، به دلیل تغییر موضوع چشم‌گیر کیم جونگ اون و تمایلش به دیدار صورت گرفته است.

در این میان چین با استقبال از این تصمیم اعلام کرد که از دیدار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی «کاملاً حمایت می‌کند».

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، گفت: «ما بسیار خرسندیم که کره شمالی و آمریکا در نهایت این گام را برداشتند».

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت مناقشه شبه‌جزیره کره در مسیر درستی قرار دارد و پکن از حل اختلافات از طریق گفت‌وگو پشتیبانی می‌کند.

او افزود: «امیدواریم همه طرف‌ها از خود شجاعت سیاسی به خرج دهند و تصمیم‌های سیاسی» برای نیل به راه‌حل صلح‌آمیز اتخاذ کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، که به اتپویی سفر کرده، اظهار داشت دیدار احتمالی رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی باید به از سرگیری مذاکرات برای حل مناقشه در شبه‌جزیره کره بیانجامد.

وزیر خارجه روسیه گفت: «این دیدار فقط نباید به گفت‌وگو ختم شود بلکه باید زمینه‌ساز ازسرگیری فرآیند مذاکرات فراگیر سیاسی با هدف حل مسئله هسته‌ای شبه‌جزیر کره باشد».

به گفته سرگئی لاوروف این گفت‌وگوها باید در چارچوب اصول که در گروه شش و در شورای امنیت به‌تصویب رسیده بنا شود.

کنگ کیونگ وا، وزیر خارجه کره جنوبی هم از همکاری نزدیک سئول با دولت آمریکا برای برنامه‌ریزی «دیداری مفید و با نتیجه‌ای مطلوب» میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون خبر داد.

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی را «نقطه‌عطفی تاریخی» دانست که غیرهسته‌ای شدن شبه‌جزیره کره را بر مسیر خود قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی گفت رهبری دونالد ترامپ «نه تنها از سوی شهروندان کره جنوبی و کره شمالی، بلکه از سوی هر فرد صلح‌دوستی در سراسر جهان» تحسین خواهد شد.

کریستوفر هیل، سفیر پیشین آمریکا در کره جنوبی، دعوت کره شمالی برای ملاقات با ترامپ را «بسیار فوق‌العاده» خواند و به شبکه اسکای نیوز گفت: «من چهار سال با کره‌ شمالی در قالب گروه شش گفت‌وگو کردم و می‌توانم بگویم که ما هرگز به این نقطه نزدیک هم نشده بودیم».

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، اما ضمن استقبال از این تحول، از جامعه جهانی خواست، همچنان حداکثر فشار را به کره شمالی وارد آوردند.

نخست‌وزیر ژاپن تأیید کرد که با دونالد ترامپ درباره ادامه فشارها به کره شمالی تلفنی گفت‌وگو کرده و اظهار داشت ماه آینده برای مذاکره درباره کره شمالی به آمریکا سفر خواهد کرد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه، ایتارتاس، خبرگزاری آلمان و اسکای‌نیوز؛ ح.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG