لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۴۶

آمریکا گسترده‌ترین تحریم‌ها را علیه کره شمالی وضع می‌کند


دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه اعلام کرد که کشورش «بزرگترین» بسته تحریم علیه کره شمالی را وضع خواهد کرد تا به آن کشور فشار بیاورد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند.

همزمان به گزارش رویترز، وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد در این ارتباط یک فرد، ۲۷ شرکت و ۲۸ کشتی را مورد تحریم قرار خواهد داد. اداره اموال خارجی این وزارتخانه گفت هدف از این تحریم‌ها مختل کردن فعالیت‌های کشتیرانی و شرکت‌های تجاری کره شمالی برای منزوی‌تر کردن این کشور است.

این کشتی‌ها در کره شمالی، چین، سنگاپور، هنگ کنگ، تانزانیا، پاناما، جزایر مارشال و کومورو ثبت شده و یا با پرچم این کشور تردد می‌کنند.

دولت آمریکا در عین حال با یک بیانیه عمومی در مورد خطر ادامه همکاری با نقل و انتقال کالا به کره شمالی هشدار داد.

دونالد ترامپ در بخشی از سخنان خود در روز جمعه گفت: «امروز من اعلام می‌کنم که ما بزرگترین بسته تحریم علیه رژیم کره شمالی را وضع می‌کنیم».

هدف برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی، تولید موشک‌های مسلح به کلاهک هسته‌ای است که بتواند خاک آمریکا را هدف بگیرند. رهبران دو کشور با موضع‌گیری‌های رسانه‌ای طرف مقابل را تهدید و تخریب کرده‌اند و دونالد ترامپ در ماه اوت هشدار داد که «با آتش و خشمی که هرگز دیده نشده» از سیاست تحریم در قبال کره شمالی فراتر خواهد رفت.

وضع تحریم‌های شدیدتر ممکن است اقدامات اخیر برای رفع تنش بین دو کره را به خطر بیاندازد. کره شمالی در مسابقات المپیک زمستانی که در کره جنوبی برگزار می‌شود، شرکت کرده و حتی صحبت‌هایی در مورد احتمال دیدار رهبران دو کشور مطرح شده است.

این در حالی است که مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، در جریان سفر دو هفته پیش خود به توکیو به احتمال وضع این تحریم‌های جدید اشاره کرده بود.

کره شمالی در سال گذشته با نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد چندین آزمایش موشکی و ششمین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد. این کشور از توسعه برنامه‌های تسلیحاتی خود به عنوان عاملی بازدارنده در برابر تعرض نظامی آمریکا دفاع می‌کند. آخرین آزمایش موشکی کره شمالی حدود دو ماه پیش انجام شد.

خبرگزاری رویترز می‌افزاید پس از بازگشت یک هیئت عالی‌رتبه از جمله خواهر رهبر کره شمالی که به مناسبت بازی‌های المپیک به سئول سفر کرده بود، رهبر این کشور اخیراً به «ایجاد فضایی دوستانه برای رفع تخاصم و آشتی» با کره جنوبی اشاره کرده است.

به عنوان بخشی از این اقدامات برای تغییر فضای مناسبات دو کشور، روز جمعه کره شمالی توافق کرد که برای برگزاری بخشی از مسابقات پارالمپیک در خاک آن کشور با کره جنوبی مذاکره کند.

در ماه دسامبر سازمان ملل متحد پیشنهاد آمریکا برای محدود کردن دسترسی کره شمالی به نفت خام و تصفیه شده را تصویب کرد. وزارت خارجه کره شمالی این مصوبه را یک اقدام جنگ‌طلبانه توصیف کرد.

رئیس‌جمهور کره جنوبی گفته است که این کشور نمی‌تواند کره شمالی را به عنوان یک قدرت هسته‌ای بپذیرد و مذاکرات با کره شمالی در مورد توقف برنامه‌های اتمی‌اش باید در موازات مذاکرات برای بهبود مناسبات دو کشور صورت بگیرد. او اضافه کرده که همکاری نزدیک با آمریکا برای پیشبرد این مذاکرات بسیار مهم است.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در عین حال اشاره کرده که در حال حاضر هیچ امکان رسمی برای ملاقات مقام‌های آمریکا و کره شمالی وجود ندارد.

همزمان در یک رویداد دیگر، کره جنوبی با سفر کیم یونگ چول یکی از مقام‌های ارشد سابق نهادهای امنیتی کره شمالی به سئول موافقت کرده است.

دولت کره جنوبی اعلام کرد این سفر که از قبل برنامه‌ریزی شده بود با هدف تعقیب صلح مورد تأیید قرار گرفته و در برابر اعتراض بخشی از افکار عمومی کشور، از مردم خواست اهمیت این سفر را درک کنند.

یکی از مقام‌های کره جنوبی در کنفرانسی خبری گفت: «در شرایط دشوار فعلی ما تصمیم گرفته‌ایم روی صلح و بهبود مناسبات بین دو کره تمرکز کنیم که گفت‌وگو در آن نقش مهمی دارد و نه سوابق و هویت افرادی که برای مذاکره می‌آیند».

کیم یونگ چول در حال حاضر مسئول نهادی است که مناسبات کره شمالی با سئول را هدایت می‌کند.

او به خاطر مقام ارشدش در ریاست نهادهای امنیتی کره شمالی از سوی دولت آمریکا و دولت کره جنوبی مورد تحریم قرار گرفته و تأیید سفرش به سئول در کره جنوبی اعتراضاتی را برانگیخته است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG