لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۷

وزیر دفاع آمریکا: دیپلماسی باید منطق را به کره شمالی تحمیل کند


جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا در جریان دیدار با وزیر دفاع کره جنوبی در هاوایی تأکید کرد که دیپلماسی روش برخورد با حکومت کره شمالی است. یک روز قبل از آن نیز وزیر خارجه کره جنوبی گفته بود راه حل نظامی غیرقابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری رویترز آقای متیس روز جمعه با اشاره به کیم جونگ اون رهبر کره شمالی گفت: «دیپلماسی باید منطق را به شعارها و رفتار تحریک‌آمیز و خطرناک کیم تحمیل کند».

او افزود: «واکنش به این خطر کماکان دیپلماسی با حمایت گزینه‌های نظامی است تا تضمین شود که حرف‌های دیپلمات‌های ما درک شود و آنها بتوانند از موضع قدرت برخورد کنند».

دولت دونالد ترامپ گفته است که در زمینه برخورد با برنامه‌های موشکی مجهز به کلاهک هسته‌ای کره شمالی که می‌توانند خاک آمریکا را هدف بگیرند همه گزینه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

اما جیمز ماتیس همواره بر اقدامات غیرنظامی از جمله تحریم‌های بین‌المللی تأکید کرده است. او در ملاقات با وزیر دفاع کره جنوبی در هاوایی، مقر سرفرماندهی نیروهای آمریکایی منطقه اقیانوس آرام، بر همین نکته تأکید کرد.

سونگ یونگ- مو وزیر دفاع کره جنوبی نیز گفت قرار است با آقای متیس در مورد کره شمالی مذاکره کند و اشاره کرد که بین دو کشور هماهنگی قوی وجود دارد.

او گفت: «هر دو طرف به خوبی یکدیگر را به عنوان یک متحد درک می‌کنند و ما همیشه با یکدیگر حرکت می‌کنیم».

دیدار وزیران دفاع آمریکا و کره جنوبی روز جمعه برگزار شده و خبرگزاری رویترز یادآوری می‌کند که یک روز قبل از اين ملاقات کانگ کیونگ- وا وزیر خارجه کره جنوبی گفت بحران برنامه‌های هسته‌ای کره شمالی باید از طریق دیپلماتیک حل شود و افزود اطمینان دارد که اگر قرار باشد گزینه نظامی بررسی شود حتماً واشینگتن با کره جنوبی مشورت خواهد کرد.

او حاضر نشد بگوید که دولت آمریکا در این زمینه به سئول اطمینان کامل داده است ولی افزود: «سرنوشت ما در ميان است و هر گزینه‌ای که در مورد شبه‌جزیره کره انتخاب شود بدون همکاری ما عملی نخواهد بود».

پس از انجام اولین مذاکرات بین دو کره طی بیش از دو سال در هفته‌های اخیر مقام‌های دو کشور برای گفت‌وگو در مورد نحوه شرکت ورزشکاران کره شمالی در بازی‌های المپیک زمستانی که در کره جنوبی برگزار می‌شود، ملاقات‌های بیشتری انجام دادند.

حکومت کره شمالی در این زمینه کارزار تبلیغاتی گسترده‌ای به راه انداخته و «از تمام کره‌ای‌ها در داخل و خارج از کشور» خواسته است که همکاری بین دو کره را تقویت کنند.

حکومت کره شمالی در عین حال مراسم سالگرد جدیدی را به عنوان روز تأسیس ارتش این کشور تعیین کرده که هشتم فوریه و درست یک روز قبل از گشایش مسابقات المپیک زمستانی برگزار خواهد شد.

مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، که ازسوی این کشور درمراسم المپیک شرکت خواهد کرد روز پنجشنبه گفت تلاش می‌کند اقدامات تبلیغاتی کره شمالی برای بهره‌برداری از مسابقات المپیک را خنثی کند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ ش.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG