لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۷

وزیر دفاع آمریکا: هنوز وقت قضاوت در مورد انگیزه کره شمالی برای کاهش تنش نیست


رهبر کره شمالی در جریان رژه ارتش آن کشور؛ ۱۹ بهمن
رهبر کره شمالی در جریان رژه ارتش آن کشور؛ ۱۹ بهمن

وزیر دفاع ایالات متحده می‌گوید هنوز «خیلی زود است» تا بتوان در مورد انگیزه‌های کره شمالی برای کاهش تنش‌ها و گرم‌شدن روابط دو کره، قضاوت کرد. روزنامه رسمی کره شمالی روز دوشنبه گفت هیئت آن کشور سفر «معنی‌داری» به سئول انجام داده‌است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، در آستانه سفر اروپایی خود، روز ۲۲ بهمن گفته است «واضح است که خیلی زود است تا بشود گفت… آیا (رخدادهای اخیر) پس از پایان المپیک [زمستانی در کره جنوبی] هیچ پیامدی خواهند داشت یا نه».

او تاکید کرده در حالی‌که پیونگ‌یانگ، در جریان بازی‌های زمستانی، هیئتی عالی‌رتبه را به کره جنوبی فرستاده، اما «در میانه همه این‌ها [کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی] یک رژه نظامی ترتیب داده و موشک‌های بالیستیک‌اش را به نمایش گذاشته‌است».

اشاره آقای متیس به برگزاری رژه نظامی ارتش کره شمالی، در آستانه بازی‌های زمستانی در پیانگ‌چنگ، در کره جنوبی‌ست؛ رژه‌ای که معمولا در بهار انجام می‌شود، اما زمان آن به ۱۹ بهمن ماه عقب کشیده شد.

از سوی دیگر کره شمالی که رهبر آن در جریان سخنرانی سال نوی میلادی از احتمال مذاکرات با همسایه جنوبی برای کاهش تنش‌ها سخن گفت، در نهایت یک هیئت عالی‌رتبه سیاسی را به جنوب فرستاد. خواهر کیم جونگ‌اون در میان این هیئت بود که با مون جه‌این، رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار کرد. پس از آن دیدار بود که گزارش شد دعوت‌نامه رهبر کره شمالی به ریاست جمهوری کره‌جنوبی تحویل داده شد.

روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه روزنامه رسمی کره شمالی، «رودونگ شینمون» گفت هیئت آن کشور سفری «معنی‌دار» به کره جنوبی داشته و این سفر «بخت مهمی برای بهبود روابط بین شمال و جنوب کره است، و به ایجاد شرایط برای صلح در شبه‌جزیره کره کمک می‌کند».

اما مقام‌های ایالات متحده در مواردی تاکید کرده‌اند، هنوز نمی‌توان در مورد انگیزه‌های پیونگ‌یانگ برای کاهش تنش‌ها قضاوت کرد. ماه‌های گذشته شبه‌جزیره کره، کانون تنش‌های فزاینده‌ای بود که در چند مورد به تهدید‌های لفظی به حمله اتمی به ایالات متحده و یا نابودی حکومت کره شمالی در صورت اقدامات تحریک‌آمیز انجامید.

پیونگ‌یانگ برخلاف قطعنامه‌های مختلف شورای امنیت سازمان ملل، به‌طور مشخصی بر ظرفیت‌های هسته‌ای و موشکی خود افزوده‌است.

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، روز یک‌شنبه گفته‌است «خیلی زمان عجیبی‌ست که [رهبر کره شمالی] تلاش می‌کند نشان دهد قصد بهبود روابط با کشوری (کره جنوبی) را دارد که همیشه به آن حمله می‌کند و آن را عروسک خیمه‌شب‌بازی آمریکا می‌نامد».

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند این احتمال وجود دارد که قصد اصلی کره شمالی از فرستادن هیئت سیاسی به کره جنوبی و عملکرد اخیر آن، اقداماتی «گمراه‌کننده» با هدف تضعیف تحریم‌های بین‌المللی و یا اثرگذاری بر اتحاد سیاسی و نظامی واشینگتن و سئول باشد.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کره به روابط آمریکا و کره جنوبی ضربه‌ای وارد نخواهد شد: «من می‌دانم خیلی‌ها نگاه می‌کنند تا شاهد جدایی بین کره جنوبی و ایالات متحده باشند. خبری از این جدایی نیست».

بر پایه گزارش‌های رویترز، اسوشیتدپرس، یون‌هاپ|ت.ت
XS
SM
MD
LG