لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۹

رژه نظامی کره شمالی در آستانه برگزاری المپیک سئول


رژه در کره شمالی. ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
رژه در کره شمالی. ۱۹ بهمن ۱۳۹۶

کره شمالی پنج‌شنبه ۱۹ بهمن ماه، یک روز مانده به افتتاح بازی‌های زمستانی المپیک در شهر پیونگ‌چانگ کره جنوبی، رژه نظامی برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هزاران سرباز کره شمالی در میدان «کیم ایل سونگ» اولین رهبر این کشور (پدربزرگ کیم جونگ اون رهبری کنونی دولت پیونگ یانگ) رژه نظامی برگزار کردند.

تلویزیون رسمی کره شمالی چند ساعت بعد از برگزاری رژه، رهبر جوان این کشور را در حالی که کت بلند مشکلی پوشیده بود و همراه همسرش بر فرش قرمز میدان حرکت می‌کرد، نمایش داد.

این گزارش می‌افزاید که همه رسانه‌های خارجی از حضور و پوشش رسانه این رژه نظامی منع شده بودند.

کره شمالی می‌گوید که این رژه به خاطر ۷۰اُمین سالگرد تشکیل قوای نظامی این کشور برگزار می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که سالگرد تشکیل نیروی نظامی قبلاً چندان حادثه مهمی برای برگزاری یادبود تلقی نمی‌شد، اما از سال ۲۰۱۵ برگزاری این یادبود دوباره در این کشور برجسته شد و در سال جاری که هفتادمین سالگرد آن است، دولت پیونگ یانگ توجه خاصی به برگزاری رژه از خود نشان داد.

این گزارش می‌افزاید که احتمالاً برگزاری المپیک کره جنوبی عامل مهمی در رژه نظامی همسایه شمالی آن بوده‌است.

سفر خواهر رهبر کره شمالی

دو کره، طی هفته‌های گذشته مذاکرات چشم‌گیری دربارهٔ روابط دوجانبه داشته‌اند که طی دو سال گذشته بی‌سابقه توصیف شده‌است.

در این میان، دولت کره جنوبی تأیید کرده‌است که خواهر رهبر کره جنوبی نیز به همراه ورزشکاران این کشور به المپیک زمستانی پیونگ چانک سفر کرده و با رئیس‌جمهوری کره جنوبی دیدار خواهد کرد.

این، اولین سفر یکی از اعضای خانواده رهبری کره شمالی به همسایه جنوبی از زمان جنگ‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ است.

به غیر از ۲۲ ورزشکار، ۴۰۰ هیئت موسیقی، هنرمندان و تشویق‌کننده‌های تیم‌های کره شمالی راهی بازی‌های المپیک شده‌اند.

در همین زمینه رسانه‌های کره جنوبی گزارش داده‌اند که هیون سونگ وول، خواننده محبوب رهبر کره شمالی که قبلاً شایعه شده بود به‌خاطر اتهامات پورنوگرافی اعدام شده، یکی از خوانندگانی است که در میان هیئت کره شمالی به بازی‌های المپیک آمده‌است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که سفر «کیم جو جونگ» خواهر سی ساله رهبر کره شمالی به همسایه جنوبی بسیار حائز اهمیت است.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده‌است که که نه تنها وی بسیار مورد اعتماد برادر خود است و با رئیس‌جمهوری کره جنوبی نیز دیدار خواهد داشت، بلکه اولین عضو خانواده رهبری کره شمالی است که پس از نزدیک به هفت دهه به کره جنوبی سفر می‌کند.

این گزارش می‌افزاید که سفر خواهر رهبر کره شمالی از دید بسیاری از کارشناسان، نشانه‌ای از تمایل این کشور برای آب کردن یخ‌های روابط با همسایه جنوبی است.

رویترز همچنین گزارش داده‌است که تلویزیون دولتی کره شمالی اعلام کرده‌است که هیئت این کشور در بازی‌های المپیک هیچ تمایلی برای دیدار با مقامات آمریکایی ندارند. گزارش تلویزیونی همچنین اظهار امیدواری کرد که بازی‌های المپیک باعث فروکش کردن تنش‌های هسته‌ای شود.

رویترز می‌نویسد که مایک پنس معاون اول رئیس‌جمهوری آمریکا نیز که کره شمالی را «استبدادی‌ترین رژیم جهان» معرفی کرده بود، برای افتتاح بازی‌های المپیک وارد کره جنوبی شده‌است.

آقای پنس نیز گفته‌است که آمریکا هیچ درخواستی از هیئت کره شمالی برای دیدار نکرده‌است، اما برای هر نوع تماس یا مذاکرات احتمالی آماده است.

وی گفت که هر تماسی طی دو روز آینده گرفته شود، پیام وی به کره شمالی این خواهد بود که این کشور بایستی برای همیشه برنامه هسته‌ای وبلندپروازی‌های موشک‌های بالیستیک خود را کنار بگذارد.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز، خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، یورونیوز

XS
SM
MD
LG