لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۲

دعوت کره شمالی از رئیس جمهور همسایه جنوبی به پیونگ‌یانگ


خواهر رهبر کره شمالی (راست) حامل دعوت‌نامه‌ای برای رئیس جمهور کره جنوبی (چپ، پایین) است.
خواهر رهبر کره شمالی (راست) حامل دعوت‌نامه‌ای برای رئیس جمهور کره جنوبی (چپ، پایین) است.

در ادامه گرمی غیرمنتظره در روابط دو کره، مقامات کره جنوبی روز شنبه، ۲۱ بهمن‌ماه، خبر دادند که خواهر رهبر کره شمالی از رئیس جمهور همسایه جنوبی این کشور برای رفتن به پیونگ‌یانگ دعوت کرده است.

دو کره، طی هفته‌های گذشته، مذاکرات چشمگیری دربارهٔ روابط دوجانبه داشته‌اند که طی دو سال گذشته بی‌سابقه توصیف شده ‌است.

در این میان، پس از انتشار خبری توسط دولت کره جنوبی، خواهر رهبر کره شمالی نیز به همراه ورزشکاران این کشور به المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ سفر کرده و با رئیس ‌جمهوری کره جنوبی دیدار کرد.

این اولین سفر یکی از اعضای خانواده رهبری کره شمالی به همسایه جنوبی خود از زمان جنگ‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ است.

پیشتر خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشته بود که سفر خواهر رهبر کره شمالی از دید بسیاری از کارشناسان، نشانه‌ای از تمایل این کشور برای آب کردن یخ‌ روابطش با همسایه جنوبی است.

حال همین خبرگزاری در روز شنبه به نقل از مقامات سئول خبر داده است که کیم جونگ‌ـ‌اون، رهبر کره شمالی، از طریق خواهر خود رسما از رئیس جمهور کره جنوبی برای سفر به پیونگ‌یانگ «در اولین فرصت» دعوت کرده است.

در صورتی که رهبر کره جنوبی این دعوت را اجابت کند، طبق گزارش رسانه‌ها، این نخستین دیدار رهبران دو کشور در بیش از ده سال گذشته خواهد بود.

به گزارش رویترز، مون جی‌ـ‌این، رئیس جمهور کره جنوبی، در واکنش به این دعوت خواستار فراهم شدن «شرایط» برای تحقق این دیدار شده است.

به گفته تحلیل‌گران، این دیدار در صورت تحقق برای آقای مون یک «پیروزی دیپلماتیک» خواهد بود، برای رئیس جمهوری که سال گذشته با وعده توسعه روابط با همسایه شمالی این کشور به قدرت رسید.

بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۸ به میزبانی کره جنوبی در شهر پیونگ‌چانگ رسماً گشایش یافت. ۹۲ کشور و نزدیک به سه هزار ورزشکار در این رقابت‌ها حضور دارند.

خواهر رهبر کره شمالی نیز در مراسم افتتاحیه بازی‌ها حضور داشت و طبق گزارش‌ها در ضیافت ناهاری که در کاخ ریاست جمهوری کره جنوبی برگزار شد دعوت برادرش را به رئیس جمهور این کشور ابلاغ کرده است.

در مقابل تمایل آشکار سئول به برقراری دوباره روابط با همسایه شمالی خود، متحد این کشور یعنی ایالات متحده هیچ تمایلی در این زمینه از خود نشان نداده و مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، به‌رغم حضور در مراسم افتتاحیه بازی‌ها هیچ تماسی با هیئت کره شمالی نداشته است.

از آن سو پیشتر خبرگزاری رسمی کره شمالی نیز اعلام کرده بود که مقام‌های پیونگ‌یانگ در جریان المپیک زمستانی کره جنوبی، قصد ندارند با مقام‌های ایالات متحده دیدار داشته باشند.

پس از آن که وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه هفته گذشته خبر داد که ایالات متحده برنامه‌ای برای دیدار با مقام‌های کره شمالی در حاشیه بازی‌های المپیک ندارد، از مایک پنس نیز نقل شد که ایالات متحده «اجازه نمی‌دهد تبلیغات حکومتی کره شمالی، پیام و تصویر بازی‌های المپیک را تحت‌الشعاع قرار دهد».

XS
SM
MD
LG