لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

مقام آمریکایی: کره شمالی چند ماه تا توانایی حمله با موشک اتمی به آمریکا فاصله دارد


رابرت وود، سفیر آمریکا در امور خلع سلاح
رابرت وود، سفیر آمریکا در امور خلع سلاح

رابرت وود، سفیر آمریکا در امور خلع سلاح در کنفرانسی در ژنو می‌گوید کره شمالی فقط چند ماه تا رسیدن به توانایی حمله با موشک اتمی به خاک آمریکا فاصله دارد. آقای وود می‌گوید گرم شدن روابط کره شمالی با سئول هم «تنها جنبه نمایشی دارد».

در جریان کنفرانسی که روز سه شنبه با حمایت سازمان ملل در ژنو برگزار شد، سفیر آمریکا در امور خلع سلاح گفت باید توانایی تسلیحاتی کره شمالی گرفته شود.

سفیر کره شمالی در این کنفرانس در پاسخ، آمریکا را متهم کرد که باعث شده تا تقابل میان دو طرف افزایش پیدا کند. به گفته سفیر کره شمالی این آمریکا است که جنگ افزارهایی با توانایی اتمی مانند ناوهای هواپیمابر را در اطراف شبه جزیره کره مستقر کرده‌است.

رابرت وود در جریان کنفرانس گفت: «کره شمالی فعالیت های تحریک‌آمیز خود برای دستیابی به توانایی بیشتر در تولید سلاح اتمی و موشکی را تسریع کرده و خیلی صریح، آمریکا و متحدانش در منطقه را تهدید کرده است.»

او افزود: «مقامات کره شمالی تاکید کرده‌اند که سلاح اتمی را کنار نخواهند گذاشت و کره شمالی فقط چند ماه با توانایی حمله مسقتیم با سلاح اتمی به خاک ایالات متحده آمریکا، فاصله دارد.»

سفیر امور خلع سلاح آمریکا به سیاست جدید اتمی آمریکا که هفته گذشته اعلام شد اشاره کرد و گفت: «بار دیگر تایید شده که برنامه اتمی نامشروع کره شمالی باید به طور کامل و با توانایی تایید و به شکلی که دیگر قابل بازگشت نباشد، محو شود.»

در گزارش یاد شده که روز جمعه ۱۳ بهمن منتشر شد، اهداف هسته‌ای وزارت دفاع آمریکا در زمان زمامداری دونالد ترامپ مشخص شده است. از سال ۲۰۱۰ تاکنون، این نخستین بار است که گزارشی به پیش‌بینی ارتش آمریکا از تهدیدات هسته‌ای در دهه‌های آینده می‌پردازد.

در راهبرد جدید هسته‌ای آمریکا، کره شمالی «تهدیدی روشن و شدید» علیه آمریکا و متحدانش توصیف شده و هشدار داده شده که هر گونه حمله هسته‌ای کره شمالی به آمریکا یا متحدانش، پایان حکومت پیونگ‌یانگ را رقم خواهد زد. این راهبرد تأکید می‌کند که هیچ سناریویی وجود ندارد که در چارچوب آن کره شمالی بتواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند و بر جا بماند.

پس از سخنرانی در کنفرانس، از آقای وود پرسیده شد که بر اساس چه اطلاعاتی گفته که کره شمالی چند ماه دیگر به توانایی حمله به خاک آمریکا می رسد. او در پاسخ گفت: «هیچ اطلاع جدیدی که قابل اشتراک گذاشتن با بقیه باشد در اختیار ندارد.»

کره شمالی در ژوئیه سال گذشته میلادی، دوبار موشک «هواسانگ – ۱۴» را آزمایش کرد. در ماه نوامبر یک بار موشک هواسانگ – ۱۵ را آزمایش کرد که گفته شده توانایی رسیدن به خاک ایالات متحده آمریکا را «دارد» ولی هنوز توانایی حمل کلاهک اتمی را «ندارد».

شورای امنیت سازمان ملل در سال گذشته کره شمالی را به دلیل فعالیت‌های اتمی و موشکی‌اش هدف تحریم‌های مختلفی قرار داد.

در هفته های اخیر نشانه‌هایی از بهبود روابط پیونگ‌یانگ با کره جنوبی دیده شده و حتی هیئتی از کره شمالی برای شرکت در المپیک زمستانی به کره جنوبی رفته‌است.

سفیر آمریکا در امور خلع سلاح همچنین به چین و روسیه اشاره کرده و گفت این دو کشور، مشغول گسترش زرادخانه اتمی خود هستند و حتی، «مشغول گسترش توانایی‌های جدید اتمی برای تهدید ملت‌های صلح جو هستند.»

رابرت وود پس از کنفرانس و به خبرنگاران گفت: «ما حاضر نیستیم این فعالیت‌ها را نادیده بگیریم و به این چالش‌های در حال رشد، واکنش نشان خواهیم داد.»

از سوی دیگر جو یانگ‌چال، نماینده کره شمالی در این کنفرانس گفت: «مقامات رسمی آمریکایی از جمله وزیر دفاع و رییس سازمان اطلاعات مرکزی (سی‌آ‌ ای) بارها به تهدید موشکی کره شمالی اشاره کرده‌اند تا زمینه را برای حمله نظامی پیشگیرانه آماده کنند.»

با وجود توسعه نظامی، موشکی و هسته‌ای پیونگ‌یانگ، کره شمالی در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی با قحطی روبه‌رو شد و بنا بر گزارش‌های مختلف بین صدها هزار تا بیش از سه میلیون نفر جان خود را از دست دادند. در حال حاضر هم بخشی از مردم این کشور از جمله کودکان، با سوءتغذیه روبه‌رو هستند.

با استناده به گزارش هایی از خبرگزاری رویترز، خبرگزاری فرانسه، سایت خبری رادیو فردا/ ک.ت./ت.ت
XS
SM
MD
LG