لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۶

یونیسف: ۶۰ هزار کودک در کره شمالی از «گرسنگی خطرناک» رنج می‌برند


یک فعال کره جنوبی، تصاویری از کودکان گرسنه کره شمالی را در دست دارد
یک فعال کره جنوبی، تصاویری از کودکان گرسنه کره شمالی را در دست دارد

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) خبر داد که حدود ۶۰ هزار کودک در کره شمالی در معرض گرسنگی خطرناک قرار دارند و تحریم‌های بین‌المللی موجب تشدید این وضعیت شده است.

به گفته یونیسف، به طور کل ۲۰۰ هزار کودک کره شمالی از سوء تغذیه حاد رنج می‌برند که در مورد ۶۰ هزار نفرشان وضعیت می‌تواند کشنده باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مانوئل فونتین، مدیر برنامه‌های اضطراری یونیسف، روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن، با اشاره به کره شمالی گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم که امسال ۶۰ هزار کودک به شدت دچار سوء تغذیه شوند؛ از نوع سوءتغذیه‌ای که به طور بالقوه می‌تواند منجر به مرگ شود، یعنی سوءتغذیه پروتئین و کالری.»

او افزود: «بنابراین روندی نگران‌کننده در جریان است، و هیچ بهبودی هم در شرایط مشاهده نمی‌شود.»

قدرت‌های جهانی تحریم‌های فزاینده‌ای را به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای کره شمالی علیه این کشور اعمال کرده‌اند و در همین رابطه، هفته گذشته ایالات متحده تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۹ مؤسسه، ۱۶ فرد و ۶ کشتی کره شمالی اعلام کرد که متهم به کمک به برنامه‌های تسلیحاتی پیونگ‌یانگ هستند.

عمر عبدی، معاون مدیر اجرایی یونیسف، روز سه‌شنبه گفت که البته بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، کمک‌ها و عملیات انسان‌دوستانه از تحریم معاف‌اند.

وی که در یک نشست خبری سخن می‌گفت، اما افزود که «اما در عمل بانک‌ها و شرکت‌هایی که کالاها را تأمین می‌کنند بسیار مراقبند و نمی‌خواهند بعداً به نقض تحریم‌ها متهم شوند.»

عمر عبدی اضافه کرد: «این چیزی است که کار تأمین کالاها را برای ما سخت‌تر می‌کند، به طوری که کارها طول می‌کشد؛ به خصوص در امر انتقال پول به کشور، و در حمل کالا به کره شمالی. خطوط کشتیرانی زیادی در آن منطقه فعالیت نمی‌کنند.»

معاون مدیر اجرایی یونیسف همچنین افزود که تحریم‌های سوختی سخت‌تر شده‌است و به این خاطر سوخت هم کمیاب‌تر شده و هم گران‌تر.

کریستوف بولیراک، سخنگوی یونیسف، اعلام کرده‌است که از ۶۰ هزار کودکی که در سال گذشته در کره شمالی دچار سوء تغذیه شدید بودند، به ۳۹ هزار نفر از آنان تغذیه درمانی رسیده است.

وی خطاب به تأمین‌کنندگان کمک مالی برای کره شمالی افزود که «اسهال مربوط به کمبود بهداشت، و سوء تغذیه حاد، همچنان علت اصلی مرگ‌ومیر کودکان را تشکیل می‌دهد.»

به گفته او، یونیسف در سال جاری برای تأمین غذا، سلامت و آب برای کره شمالی به دنبال ۱۶٫۵ میلیون دلار کمک مالی است، اما به دلیل «چالش‌های عملیاتی» ناشی از تنش‌های سیاسی و «پیامدهای ناخواسته» تحریم‌ها، با دشواری مواجه است.

یونیسف یکی از معدود سازمان‌های امدادرسانی است که به کشور منزوی کره شمالی دسترسی دارد.

کره شمالی در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی با قحطی روبه‌رو شد که بر اثر آن حدود سه میلیون تن جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری رویترز و منابع خبری/م.پ/ب.ک
XS
SM
MD
LG