لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

واکنش شماری از قانونگذاران آمریکا به اظهارات ترامپ پس از یادداشت در مورد «اف‌بی‌آی»


کاخ کنگره آمریکا
کاخ کنگره آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، می‌گوید یادداشت جمهوری‌خواهان در مورد «سیاسی‌کاری» در تحقیقات «اف‌بی‌آی» در پرونده روسیه، «او را کاملا مبری می‌کند». اما شماری از قانون‌گذاران ایالات متحده گفته‌اند چنین نیست.

جمهوریخواهان در کمیته امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا، روز جمعه، ۱۳ بهمن، با موافقت آقای ترامپ یادداشتی را منتشر کردند که پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، را به «سیاسی‌کاری» و «سوءاستفاده از قدرت» در پرونده مداخله روسیه در انتخابات، متهم می‌کند.

در این یادداشت چهار صفحه‌ای، «اف‌بی‌آی» و وزارت دادگستری آمریکا متهم شده‌اند به هنگام شنود و زیر نظر گرفتن کارتر پیج، یکی از اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، مقرارات را زیر پا گذاشته‌اند.

ترامپ پس از انتشار این یادداشت در توئیتر خود گفت، حال او «کاملا از جریان تحقیقات مبری» شده‌است. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرده دولت او، در پیوند با اجرای عدالت، و یا مسدود کردن تحقیقات اف‌بی‌آی، «هیچ‌گونه تبانی و یا مانع‌تراشی» انجام نداده‌است.

از سوی دیگر اعضای دمکرات و شماری از جمهوری‌خواهان کنگره گفته‌اند که یادداشت منتشرشده دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را از پرونده «مبری نمی‌کند».

دمکرات‌های مجلس با انتقاد شدید از انتشار این یادداشت، قول داده‌اند که روز دوشنبه ارزیابی خود از نحوه بررسی پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را منتشر کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی که یکشنبه ۱۵ بهمن ماه منتشر کرده است، از قول اعضای دمکرات و شماری از جمهوری‌خواهان کنگره گزارش داده آن‌ها میدوار هستند که رابرت مولر، مستشار پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶، بدون هیچ مداخله‌ای (از بیرون) تحقیقات خود را ادامه دهد.

آدام شیف، عضو ارشد دمکرات‌ها در کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا، که اکثریت اعضای آن جمهوری‌خواه هستند، یادداشت منتشر شده را «سیاسی‌کاری» نامید و از دوین نونز رئیس این کمیته خواست توضیح دهد که آیا در نوشتن این گزارش با مقام‌های کاخ سفید هماهنگی داشته است یا نه؟

آقای نونز هرگونه هماهنگی خود با دولت ترامپ در نوشتن مفاد یادداشت را رد کرده، اما درباره پرسشی پیرامون هماهنگی تیمش با کاخ سفید حاضر به پاسخ‌گویی نشد و سکوت کرد.

آقای شیف می‌گوید که یادداشت یاد شده سعی دارد اعتبار و اهداف «اف‌بی‌آی» همچنین تحقیقات آقای مولر را تضعیف کرده و بی‌ارزش کند.

سناتور دیک دوربین از نمایندگان ارشد دمکرات نیز در گفتگو با «سی‌ان‌ان» گفته است که اگر جمهوری‌خواهان تصور کنند که با انتشار یادداشت می‌توانند جلوی تحقیقات آقای مولر را بگیرند، با انتقادات قانونی مواجه خواهند شد.

او گفت اگر تصور بر این است که این یادداشت می‌تواند دستاویزی برای توقف تحقیقات مولر توسط ترامپ و برکناری وی از کار خود باشد، بدین معنی‌ست که در آمریکا یک شخص از قانون بالا‌تر است.

پیش از این اما کاخ سفید آمریکا گفته بود این یادداش «نگرانی‌هایی جدی در مورد بی‌عیبی تصمیم مقام‌های ارشد وزارت دادگستری و اف‌بی‌آی، ایجاد کرده‌است».

کاخ سفید در بیانیه خود تصریح کرده: دولت آماده است تا با همکاری کنگره برای تسهیل انتشار بخش‌های بیشتری از این یادداشت مطابق با استانداردها و با در نظر گرفتن حفظ اطلاعات و منابع، همکاری کند.

شماری از نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیشتر اعلام کرده بودند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده دخالت کرده و با هک و تبلیغات دروغین، سعی کرده که نتیجه انتخابات را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است. رئیس‌جمهوری ایالات متحده، بارها تاکید کرده میان کارزار انتخاباتی او و روسیه، برای آن‌که بتواند در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌ پیروزی برسد، هیچ تبانی صورت نگرفته‌است.

آسوشیتدپرس، نیویورک تایمز، رادیو اروپای آزاد، سی ان ان، رادیو فردا، د. خ/ت.ت
XS
SM
MD
LG