لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۵

ده‌ها قانونگذار آمریکایی خواستار تحریم «کل برنامه اتمی» ایران شدند


لیز چینی
لیز چینی

گزارش‌ها از کنگره ایالات متحده حاکی است که ۵۰ نماینده مجلس این کشور خواستار افزایش فشارهای دولت دونالد ترامپ بر جمهوری اسلامی ایران و تحریم کل برنامه اتمی ایران شده‌اند.

این درخواست یک روز بعد از خبر تهیه قطعنامه‌ای مطرح شد که سه نماینده کنگره به همراه امضای ۱۸ نماینده دیگر تنش‌زدایی در منطقه و لغو تحریم‌ها علیه ایران را خواستار شدند.

بر اساس نامه‌ای که به امضای ۵۰ قانونگذار آمریکایی رسیده و روز چهارشنبه، ۲۶ تیرماه، در وب‌سایت خبری «واشینگتن فری بیکن» نیزمنتشر شد، نماینده‌های کنگره از دولت دونالد ترامپ می‌خواهند بخشی از معافیت‌های آمریکا علیه ایران، از جمله بخش صلح‌آمیز پروژه‌های هسته‌ای، متوقف شود.

این نامه که با پیشگامی خانم لیز چینی، نماینده جمهوری‌خواه، دختر بزرگ دیک چینی، سناتور و معاون سابق رئیس جمهوری در زمان جورج بوش تهیه شده، موضعی سخت‌گیرانه‌تر برای مواجهه با ایران اتخاذ کرده و می‌گوید معافیت‌های آمریکا توسط برخی از مقامات دوران باراک اوباما برای زنده نگه داشتن برجام داده شده و در تضاد با خواسته‌های کنونی کاخ سفید است.

این گزارش می‌افزاید درخواست‌ها برای تحریم کل برنامه هسته‌ای ایران قبلا نیز چندین بار مطرح شده، اما با لغو برخی تعهدات برجامی توسط ایران در ماه‌های گذشته، شمار بیشتری از مقامات و قانونگذاران آمریکایی از ادامه تحریم‌های کنونی آمریکا در سطح فعلی علیه ایران اظهار ناامیدی کرده‌اند.

این نامه همچنین از رویکرد «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی استقبال کرده و می‌گوید که این رویکرد همچنین باید به معافیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس برجام خاتمه دهد و از سازمان ملل بخواهد مکانیسمی پیاده کند که تحریم‌های لغو شده این سازمان علیه ایران، دوباره احیا شود.

این نامه سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران را «به شدت موفق» ارزیابی کرده و خواسته است یک بار برای همیشه بقیه معافیت‌های آمریکا در چهارچوب برجام برای جمهوری اسلامی لغو شود.

آمریکا برای برخی از فعالیت‌های اتمی ایران معافیت قائل شده است، از جمله نیروگاه بوشهر و توسعه آن، بازطراحی اراک و رآکتور تهران و غیره، اما ایران اخیرا در واکنش به تحریم‌های آمریکا و تعلل اروپا در کمک به ایران برای تامین منافع اقتصادی کشور از برجام، اعلام کرد که هم میزان ذخیره اورانیوم خود را فراتر از تعهدات برجامی افزایش داده و هم غلظت اورانیوم را.

این موضوع با واکنش سخت اتحادیه اروپا مواجه شد و آمریکا ایران را به «اخاذی هسته‌ای» متهم کرد.

۵۰ نماینده کنگره می‌گویند معافیت‌ها باعث ادامه فعالیت «نامشروع» زیرساخت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی شده است.

قبلا نیز تد کروز سناتور آمریکایی با ارسال نامه‌ای مشابه خواستار تحریم کل برنامه هسته‌ای ایران، از جمله فعالیت‌های صلح‌آمیز شده بود.

این قانونگذاران با اشاره به افزایش ذخیره و غلظت اورانیوم در ایران گفته‌اند، «رژیم سرکش» ایران امروز نشان داده است که کماکان بر بلندپروازی‌های هسته‌ای خود تاکید دارد.

درخواست افزایش فشارها بر ایران در حالی است که باربارا لی از قانونگذران آمریکایی روز دوشنبه در سایت رسمی خود از تهیه قطعنامه‌ای برای لغو تحریم‌ها و بازگشت آمریکا به برجام خبر داد و گفت که این قطعنامه فعلا به غیر از سه سناتور تهیه‌کننده نامه، توسط ۱۸ قانونگذار دیگر آمریکایی امضا شده است.

این قطعنامه آمریکا را «مسئول» بحرانی دانسته که ایران و ایالات متحده را در «معرض رویارویی نظامی» قرار داده است.

آمریکا اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تاکنون تحریم‌های یک‌جانبه سختی علیه ایران به اجرا گذاشته است.

منابع: واشینگتن فری بیکن، وب‌سایت رسمی باربارا لی، رادیوفردا/ ف. ق./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG