لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۳

آمریکا ۱۵ دیپلمات کوبا را اخراج کرد


سفارت کوبا در واشینگتن
سفارت کوبا در واشینگتن

آمریکا روز سه شنبه ۱۱ مهرماه دستور اخراج ۱۵ دیپلمات کوبایی را صادر کرد و از آنها خواست ظرف یک هفته خاک این کشور را ترک کنند.

آمریکا هفته گذشته بیش ازنیمی از کارکنان سفارت خود در هاوانا را از کوبا خارج کرد. واشینگتن این اقدام را در واکنش به «حملات هدفمندی» دانسته بود که روی سلامتی دیپلمات‌های آمریکایی تاثیر گذاشته است.

به گزارش رویترز، مقام های آمریکایی می گویند، این تصمیم به دلیل ناتوانی هاوانا در انجام اقدامات لازم برای حفاظت از دیپلمات های آمریکایی در کوبا اتخاذ شده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز روز سه شنبه در خصوص اخراج دیپلمات های کوبایی اظهار داشت، اخراج این دیپلمات ها در چارچوب بر قراری نوعی تعادل بین تعداد دیپلمات های آمریکایی در هاوانا و همچنین شمار دیپلماتهای کوبایی در واشینگتن اتخاذ شده است.

آقای تیلرسون در بیانیه ای تصریح کرده است: تا زمانی که دولت کوبا ایمنی دیپلمات های ما را تضمین نکند، تعداد کارکنان سفارت ما به میزان وضعیت اضطراری کاهش می یابد تا تعداد کمتری در معرض خطر باشند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: ما همچنان روابط دیپلماتیک خود با کوبا را ادامه خواهیم داد و به همکاری با کوبا در خصوص تحقیقات درباره این حملات ادامه می دهیم.

در همین حال گفته می شود که تحقیقات در خصوص حملات به دیپلماتهای آمریکایی در هاوانا ادامه دارد.

این در حالی است که برنو رودریگرز، وزیر امور خارجه کوبا تصمیم آمریکا برای اخراج ۱۵ دیپلمات کوبایی را اقدامی «غیرقابل قبول» خواند و آن را محکوم کرد.

وی همچنین آمریکا را متهم کرد که برای تحقیقات در خصوص حملات به دیپلمات ها با کوبا همکاری نکرده است.

وزیر امور خارجه کوبا در ادامه از سیاسی کردن این مساله توسط آمریکا انتقاد کرده است.

از سال گذشته تاکنون شماری از دیپلمات های آمریکایی ساکن کوبا وخانواده هایشان دچار مشکلات جسمی مرموز و نامشخص جسمی شده اند از جمله برخی دچار کاهش شنوایی و سرگیجه هایی شده اند.

گفته می شود، تاکنون ۲۱ دیپلمات و خانواده‌های آنان دچار مشکلات جسمی از این نوع شده اند.

به گزارش رویتر، کاهش تعداد دیپلمات های آمریکایی و کوبایی به نوعی در روند عادی‌سازی مناسبات دو کشور اختلال ایجاد خواهد کرد. در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما مناسبات دیپلماتیک دو کشور پس از حدود پنج دهه تخاصم در سال ۲۰۱۵ احیا شد. در پی آن سفارتخانه‌های دو کشور بازگشایی و بخشی از محدودیت‌ها در مورد سفر اتباع دو کشور و مناسبات تجاری برداشته شد.

دولت دونالد ترامپ تاکنون دولت کوبا را مسئول این حملات معرفی نکرده است.

XS
SM
MD
LG