لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۳

حذف کمک نظامی جدید به اسرائیل از لایحه بودجه موقت دولت آمریکا در مجلس نمایندگان


گفته می‌شود که الهان عمر (راست) و رشیده طلیب،‌ از مخالفان این کمک نظامی بوده‌اند
گفته می‌شود که الهان عمر (راست) و رشیده طلیب،‌ از مخالفان این کمک نظامی بوده‌اند

در پی اعتراض شماری از اعضای حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، کمک نظامی جدید یک میلیارد دلاری به ارتش اسرائیل، از لایحه بودجه موقت دولت فدرال حذف شد.

این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار روز پنجم شهریور در کاخ سفید با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، قول تامین آن را داده و حمایت «کامل» خود را از آن بیان کرده بود.

به گزارش خبرگزاری‌ رویترز در روز چهارشنبه، ۳۱ شهریورماه، مخالفت‌های فزاینده شماری از نمایندگان مجلس در نشست روز سه‌شنبه، ۳۰ شهریور، هنگام بحث و بررسی بودجه دولت فدرال در بند تامین بودجه اضافی برای سامانه گنبد آهنین اسرائیل موجب شد که این بند از لایحه بودجه موقت حذف شود.

ارتش اسرائیل در پی عملیات جنگی ۱۲ روزه در اواخر بهار امسال در برابر سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه، به آمریکا اطلاع داد که ذخیره موشک‌هایی که در سامانه گنبد آهنین به کار گرفته می‌شود، ناکافی است.

اعتراض‌ گسترده فلسطینیان به قصد اسرائیل در اواخر بهار به اخراج شماری از ساکنان محله فلسطینی‌نشین شیخ جراح از شرق بیت‌المقدس، اورشلیم، به حملات گسترده راکتی حماس و جهاد اسلامی فلسطین به شهرهای اسرائیل منجر شد که در پاسخ به آن، ارتش اسرائیل بخش بزرگی از ذخیره موشک‌های این سامانه را شلیک کرد.

ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، اوایل تابستان گفت که کشورش به بازسازی سیستم‌های هوایی اسرائیل کمک خواهد کرد.

جو بایدن نیز به نفتالی بنت گفت که او «کاملا، کاملا، کاملا» به تامین ذخیره مجدد موشک‌های این سامانه «متعهد» است.

پیش از تعهد دولت جو بایدن، دولت دونالد ترامپ نیز در آخرین سال کاری خود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار دیگر برای ارتقای این سامانه به اسرائیل داده بود.

این مبالغ، افزون بر کمک ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا به ارتش اسرائیل برای یک دوره ده ساله است که در آخرین هفته‌های دولت دموکرات باراک اوباما تصویب شد و اعطای آن از سال ۲۰۱۸ در جریان بوده است.

رسانه‌های اسرائیل مخالفت شماری از نمایندگان عضو جناح پیشرو در حزب دموکرات در کنگره مانند الکساندرا اوکاسیو کورتز، الهان عمر و رشیده طلیب را در عدم تصویب سریع بودجه کمک اضطراری به اسرائیل موثر دانستند.

با این حال، رسانه‌های اسرائیلی نوشته‌اند که اعضای جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان نیز کوششی برای جلوگیری از حذف این بند نکرده و این رویداد «کم سابقه» را در تامین «نیازهای دفاعی» اسرائیل رقم زدند.

نفتالی بنت و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، در حدود چهار ماه دولت خود، بر بازسازی مناسبات اسرائیل با حزب دموکرات آمریکا تاکید کرده و گفته‌اند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر پیشین، با نزدیکی زیاد به حزب جمهوری‌خواه و دونالد ترامپ، به حمایت همیشگی دو جناحی از اسرائیل در کنگره «لطمه زده بود».

از سوی دیگر، مقامات اسرائیلی ابراز اطمینان کرده‌اند که این کمک در ماه‌های آینده تصویب خواهد شد.

یائیر لاپید گفت وقفه حاصل شده، امری «فنی» است زیرا مجلسین سنا و نمایندگان و کاخ سفید بر سر تصویب طرح تامین هزینه‌های جدید سامانه گنبد آهنین متحد هستند.

ارزیابی شده که این بند حذف شده از لایحه بودجه آمریکا تا کمتر از سه ماه دیگر در مجلس نمایندگان به رای‌گیری دوباره گذاشته شود.

روزا دلاورا، سخنگوی کمیسیون تخصیص بودجه در کنگره، گفته است که این بند به بخش بودجه دفاعی آمریکا اضافه و مجددا بر سر آن رای‌گیری می‌شود.

دولت‌های آمریکا در طول دهه‌ها اسرائیل را یکی از مهم‌ترین متحد خود در آسیای غربی دانسته و همواره بر ایستادگی کامل در کنار آن برای حمایت از نیازهای امنیتی و دفاعی این کشور در برابر تهدیدات تاکید کرده‌اند.

با این حال، تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند عنوان‌های خبری در مورد وقفه موقت در اعطای این بودجه، رضایت ایران، حزب‌الله و حماس را در پی خواهد آورد که آن را نشان دیگری از کاهش حمایت آمریکا از متحدانش تعبیر خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG