لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

آمریکا یک مقام سپاه را در ارتباط با سرکوب معترضان در ماهشهر تحریم کرد


‎دولت آمریکا یک مقام سپاه را که در سرکوب اعتراض‌های ماهشهر نقش داشته است «تحریم ویزایی» کرده است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز جمعه ۲۷ دی با اعلام این خبر گفت ما در برابر «عاملان نقض حقوق بشر و سرکوب مردم ایران» واکنش نشان خواهیم داد.

این مقام سپاه پاسداران که تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولی‌عصر خوزستان، است.​

در جریان اعتراض‌های آبان ماه در شهر ماهشهر گزارش‌هایی مبنی بر سرکوب گسترده مردم معترض و کشته‌شدن ۱۰۰ نفر در این شهر منتشر شد. آریکا حکومت ایران را مسئول این سرکوب‌ها دانسته است.

آقای هوک همچنین با اشاره به ماجرای سقوط هواپیما عنوان کرد مردم ایران از اینکه حکومت سه روز به آنها دروغ گفته است، خشمگین است.

او گفت در شرایط کنونی حکومت ایران می‌خواهد با برگزاری انتخابات مجلس، یک نمایش دیگر راه بیندازد و با حقه‌بازی بگوید که یک حکومت دموکراتیک است، نه یک دیکتاتوری.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران همچنین با ابراز خرسندی از اینکه دولت بریتانیا، تمام بخش‌های حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است، اظهار داشت: «بخش نظامی و سیاسی حزب‌الله فرقی با هم نداشتند.»

وزارت خزانه‌داری بریتانیا روز جمعه اعلام کرد که بر اساس قوانین این کشور در مبارزه با تامین مالی تروریسم، از این به بعد کل سازمان حزب‌الله لبنان به عنوان یک موجودیت تروریستی تلقی خواهد شد.

تاکنون شماری از کشورهای اروپایی شاخه سیاسی حزب‌الله را از بازوی نظامی آن متمایز می‌دانستند. اما آمریکا، اسرائیل، کانادا، هلند و امیرنشین‌های خلیج فارس از مدت‌ها پیش حزب‌الله را تروریستی اعلام کرده بودند.

برایان هوک در ادامه سخنان خود گفت ما به صورت فعالانه با مخالفان حکومت ایران در ارتباط خواهیم بود ولی هیچ گروهی را به گروه دیگر ترجیح نمی‌دهیم.

وی تاکید کرد که آینده ایران توسط مردم ایران تعیین می‌شود و ما سعی می‌کنیم به گروه‌ها و چهره‌های مخالف سیاست‌هایمان را توضیح بدهیم و بگوییم که در سیاست خارجی دنبال چه چیزی هستیم.

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران سرآخر به جنبش زنان در ایران اشاره کرد از کیمیا علیزاده به عنوان یکی از زنانی نام برد که با شجاعت و قدرت به وضعیت موجود اعتراض کرده است.

آقای هوک گفت زنان ایران در حال حاضر بخش قدرتمند اعتراضات علیه ایران هستند.

کیمیا علیزاده که تنها مدال‌آور ورزش زنان ایران در المپیک‌هاست در اعتراض به تبعیض علیه زنان و محدودیت‌هایی که برای زنان در ورزش ایران وجود دارد، اعلام کرده که در المپیک خارج از پرچم ایران مبارزه می‌کند.

XS
SM
MD
LG