لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۴

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ پیش‌بینی مشارکت گسترده برای انتخاب بین ترامپ و بایدن‎


ساعاتی پس از باز شدن حوزه‌های رای‌گیری به روی مردم تمام ایالات آمریکا، پیش‌بینی‌ها حاکی از مشارکت گسترده و کم‌سابقه آن‌ها برای انتخاب میان نامزدهای دو حزب جمهوریخواه و دمکرات است.

تا نیمه‌شب ایران، بیش از صد میلیون نفر رای خود را به شکل پستی فرستاده‌اند یا زودتر از موعد رای داده‌اند.

بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که مشارکت مردم در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا به شکلی چشمگیر بیشتر از ۵۵ درصدی باشد که آمریکا در سال ۲۰۱۶ شاهد آن بود، سالی که دونالد ترامپ رقیب خود هیلاری کلینتون را پشت سر گذاشت.

از ساعت هفت بامداد سه‌شنبه ۱۳ آبان به وقت محلی (بعدازظهر در ایران)، درهای مراکز رأی‌گیری برای انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در چند ایالت شرقی این کشور به روی رأی‌دهندگان گشوده شد.

در روز سه‌شنبه، شعبه‌های رای‌گیری نوبت به نوبت، در منطقه‌های مختلف زمانی آمریکا، از شرق به سمت غرب، صندوق‌های رأی‌گیری خود را به روی رأی‌دهندگان واجد شرایط باز کردند.

در این انتخابات غیرمعمول که زیر سایه همه‌گیری ویروس کرونا انجام می‌شود، حدود ۱۰۳ میلیون نفر از شهروندان آمریکا در روزهای اخیر و پیش از روز رسمی انتخابات در تقویم این کشور، از طریق پست الکترونیکی یا در مراکز رأی‌گیری که پیش از این روز باز شده بودند، رأی داده‌اند.

ارائه این گزینه‌ها، از جمله اقدامات مقام‌های ایالتی انتخابات برای کاهش شیوع ویروس کرونا بوده است.

در انتخابات امسال، دونالد ترامپ، ۷۴ ساله، رئیس‌جمهوری کنونی از جناح جمهوریخواه، با تعریف و برداشت خاص خود از محافظه‌کاری، برای ابقا در دوره چهار ساله بعدی تلاش می‌کند و رقیب اصلی او جو بایدن، ۷۷ ساله، از حزب دمکرات است که با شعار شکست دادن کرونا و متحد کردن مردم کشور آمده است.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در یک مصاحبه تلفنی با فاکس‌نیوز گفت که «احساس خیلی خوبی» نسبت به بخت خود برای پیروزی دارد و پیش‌بینی کرد که در ایالت‌های مهم مانند فلوریدا و آریزونا «پیروزی‌های بزرگی» را ثبت خواهد کرد.

ترامپ گفت که انتظار پیروزی در تمام ایالت‌های سرنوشت‌ساز برای انتخابات را دارد. او در عین حال افزود که قصد ندارد با اعلام زودرس پیروزی خود، انتخابات را «به بازی بگیرد».

جو بایدن که این انتخابات را به عنوان «یک همه‌پرسی» در مورد شیوه مقابله دونالد ترامپ با بحران کرونا قلمداد می‌کند، قول تلاش مضاعف برای مبارزه با این بحران، اصلاح اقتصاد و کاستن از شکاف سیاسی در آمریکا را داده است.

دونالد ترامپ نیز به نوبه خود در مورد رأی دادن به بایدن هشدار داده و می‌گوید: «رأی به بایدن رأی به واگذاری کنترل دولت به طرفداران جهانی‌سازی، کمونیست‌ها، سوسیالیست‌ها و ریاکاران ثروتمند لیبرال است که می‌خواهند شما را ساکت، سانسور، خنثی و مجازات کنند.»

دونالد ترامپ روز دوشنبه در چهار ایالت کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین، پنج تجمع کارزار انتخاباتی برگزار کرد.

جو بایدن بخش اعظم روز دوشنبه را در دو ایالت سرنوشت‌ساز پنسیلوانیا و اوهایو گذراند.

علی‌رغم برخی نظرسنجی‌ها که جو بایدن را پیشتاز انتخابات نشان می‌دهد، نتیجه نهایی این رقابت در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا و فلوریدا تعیین می‌شود، جایی که شمار رأی‌دهندگان مردد در آنها بالا است و نظرسنجی‌ها اختلاف کمتری را بین نامزدها نشان می‌دهند.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در مصاحبه با فاکس‌نیوز گفت که به باور او، تجمع گسترده هواداران در هفته‌های مبارزات انتخاباتی او «برترین نظرسنجی» بوده است و این تجمعات نشانگر شمار بالای آرا برای انتخاب مجدد اوست.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که تعداد رای‌دهندگان در انتخابات امسال بسیار بیشتر از رقم ۱۳۸ میلیون نفر در انتخابات سال ۲۰۱۶ باشد. در آن سال تعداد افرادی که قبل از روز رسمی انتخابات رای داده بودند ۴۷ میلیون نفر بود.

در همین حال خبر می‌رسد که در مورد احتمال وقوع درگیری بین دو جناح، پس از اعلام نتایج انتخابات، نگرانی‌هایی وجود دارد و برخی از فرمانداران ایالات متحده به اعضای گارد ملی و کاسبان در این مورد هشدار داده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها، کسبه در چندین شهر برای محافظت از فروشگاه‌های خود در برابر ناآرامی‌های احتمالی مرتبط با انتخابات سوم نوامبر یا پس از آن، روی پنجره‌های خود تخته کوبیده‌اند.

ناظران می‌گویند شمارش آرا این انتخابات به دلیل وضعیت بحران کرونا، احتمالا چند روز یا هفته بیشتر از حد معمول طول بکشد.

از زمان انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ که گزارش‌هایی از تلاش هکرهای روسی از طریق ای‌میل برای جهت دادن به انتخابات آمریکا منتشر شد، نگرانی از این که دولت‌های خارجی ممکن است به دنبال نفوذ در انتخابات امسال ریاست‌جمهوری آمریکا باشند، وجود داشته است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند در انتخابات امسال، ایران و روسیه با هدف دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اطلاعات رأی‌دهندگان را به دست آورده‌اند. ایران و روسیه همواره این اتهامات را رد کرده‌اند.

با این وجود، به گزارش خبرگزاری رویترز، چد ولف، سرپرست وزارت امنیت داخلی ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت هیچ مدرکی وجود ندارد که «عاملان خارجی» بر آرا انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ ایالات متحده تأثیری گذاشته باشند.

او در یک نشست رسانه‌ای که به صورت آنلاین پخش شد، گفت: «هیچ نشانه‌ای در دست نداریم که یک بازیگر خارجی در این انتخابات موفق شده باشد آرا را به خطر بیندازد یا دستکاری کند.»

منابع: رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، رویترز / پ.پ / ر.ح
XS
SM
MD
LG