لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۵

آمریکا از حوثی‌ها خواست کارکنان محلی سفارت این کشور در یمن را آزاد کنند


نمایی از سفارت آمریکا در صنعا در سال ۲۰۰۹
نمایی از سفارت آمریکا در صنعا در سال ۲۰۰۹

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه گفته است، شبه نظامیان حوثی مورد حمایت ایران با هجوم به سفارت این کشور تعداد از کارکنان محلی این سفارتخانه را بازداشت کردند و مقداری از اموال آن را نیز با خود بردند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به بخش انگلیسی العربیه گفته است، ما نگران وضعیت کارکنان یمنی سفارتخانه در صنعا هستیم که بدون هیچ‌گونه توضیحی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که نامش فاش نشده همچنین خواستار آزادی فوری این افراد شده است.

دو منبع مطلع روز گذشته به بلومبرگ گفته بودند که دست‌کم ۲۵ شهروند یمن که در سفارت آمریکا کار می‌کردند، توسط شبه نظامیان بازداشت شدند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا به العربیه تصریح کرد که اکثریت بازداشت شدگان آزاد شده‌اند، «اما حوثی‌ها همچنان به بازداشت دیگر کارمندان یمنی این سفارتخانه ادامه می دهند»

این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است که شبه نظامیان حوثی وارد بخشی از محوطه سفارتخانه آمریکا شده‌اند که قبل از تعلیق فعالیت این سفارتخانه در سال ۲۰۱۵ مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این مقام وزارت امور خارجه تصریح کرده است،ما از حوثی‌ها می‌خواهیم که فوراً این محوطه را تخلیه کنند و تمام اموال ضبط شده را برگردانند.

به گفته این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است که ایالات متحده به تلاش‌های دیپلماتیک خود برای «آزادی کارکنان و تخلیه اقامتگاه سفارت، از جمله از طریق شرکای بین المللی‌اش ادامه خواهد داد.

در همین حال گزارش ها حاکی است که تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن به همراه کتی وستلی٬ کاردار سفارت آمریکا در یمن روز دوشنبه از عدن بازدید کردند و در آنجا با نخست وزیر، وزیر امور خارجه و شمار دیگری از مقام‌های دولتی یمن دیدار کردند.

خبرگزاری «بلومبرگ» در گزارش روز گذشته خود نوشته بود بخشی از شهروندان یمنی بازداشت شده کارمندان محلی سفارت آمریکا و آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در صنعا بودند.

ند پرایس٬ سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری خود گفته بود، اکثر بازداشت شدگان آزاد شده اند. اما او نیز جزییات بیشتری در خصوص افراد بازداشت شده ارائه نکرد.

دونالد ترامپ٬ رئیس جمهوری سابق آمریکا٬ در روزهای آخر دوران ریاست جمهوریش شبه نظامیان حوثی را در فهرست گروه‌های تروریستی ایالات متحده قرار داد.

شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت ایران از سال ۹۴ بر بخش‌های زیادی از این کشور به‌ویژه صنعا، تسلط پیدا کرده‌اند. دولت قانونی یمن که در عدن، جنوب کشور، مستقر است، از مارس ۲۰۱۵ با همکاری یک ائتلاف نظامی به رهبر عربستان وارد جنگ با حوثی‌ها شده‌است.

جنگ یمن که از آن به عنوان جنگ نیابتی جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی یاد می‌شود، در طول شش سال گذشته به یکی از پیچیده‌ترین بحران‌ها در منطقه و در عرصه بین‌المللی تبدیل شده است.

با استفاده از بخش انگلیسی العربیه و گزارش‌های رادیو فردا
XS
SM
MD
LG