لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

منوچين: آمريکا و اروپا مسئله تعرفه فولاد و آلومينيوم را به‌زودی حل می‌کنند


استيون منوچين وزير خزانه‌داری آمريکا روز پنجشنبه و همزمان با اقدامات واشینگتن و بروکسل برای خنثی کردن يک جنگ تجاری پرهزينه گفت آمريکا و اتحاديه اروپا اختلاف در مورد تعرفه وارداتی برای فولاد و آلومينيم و اقدامات تلافی‌جويانه اروپا را «به زودی حل خواهند کرد.»

شرکای تجاری مهم آمريکا از جمله اتحاديه اروپا در واکنش به وضع تعرفه برای صادرات فولاد و آلومينيوم به آمریکا بر شماری از محصولات مهم آمريکايی تعرفه وضع کردند که اين وضعيت باعث بروز نگرانی و تنش در بازارهای مالی جهان شد.

اما دونالد ترامپ رييس جمهور آمريکا و ژان کلود يونکر رييس کميسيون اروپا روز چهارشنبه پس از مذاکره در کاخ سفيد آتش‌بس در اين جنگ تجاری را اعلام کردند.

در توافق دو طرف جزييات چندانی اعلام نشده ولی استيون منوچين با صراحت گفت با دلايل اصلی بروز اين اختلافات برطرف خواهد شد.

او در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی گفت: «اولين موضوع گفت‌وگوها تعرفه‌های فولاد و آلومينيوم و تغرفه‌هایی است که در واکنش به آن وضع شده است. ما زمينه‌های لازم را فراهم کرده و اميدواریم مشکل به سرعت حل شود.»

آقای منوچين درعين حال تاييد کرد در مدتی که مذاکرات ادامه دارد آمريکا بر خودروهای وارداتی از اروپا تعرفه وضع نخواهد کرد. اتحاديه اروپا تهديد کرده که در واکنش به چنين اقدامی ۲۰ ميليارد دلار ديگر از محصولات آمريکایی را مشمول تعرفه خواهد کرد.

استيون منوچين افزود: «گام اول حل سريع اين مسائل خواهد بود تا هيچ يک از دو طرف تعرفه‌های جديدی وضع نکنند.»

او تاکيد کرد که دونالد ترامپ و ژان کلود يونکر توافق کرده‌اند که در زمان ادامه گفت‌وگوها هيچ يک از دو طرف تعرفه‌های جديدی وضع نکنند.

حجم تجارت آمريکا و اتحاديه اروپا سالانه حدود يک تريليون دلار است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از این ماجرا می‌نویسد که در مذاکرات روز چهارشنبه آمريکا عقب‌نشينی چندانی نکرده و به نظر می‌رسد که اين برای دونالد ترامپ و سياست تجاری تعرضی او يک پيروزی باشد.

دونالد ترامپ روز چهارشنبه گفت «دو طرف در مورد آغاز دوران جديدی در روابط دوجانبه و همکاری در راستای حذف تعرفه‌ها، برداشتن موانع تجاری و حذف يارانه‌ها از کالاهای صنعتی به غير از خودرو توافق کرده‌اند.»

علاوه بر اين اتحاديه اروپا متعهد شده از آمريکا دانه سويا و گاز طبيعی بخرد.

ماريو دراگی رييس بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه اين آتش‌بس را نشانه خوبی توصيف کرد «که نشان می‌دهد دوباره تمايل به مذاکره در مورد تجارت در چارچوب‌های چندجانبه وجود دارد.» وی اما هشدار داد برای «ارزيابی از مضمون واقعی توافق» هنوز زود است.

جای تعجب نداشت که دولت آلمان به سرعت از اين توافق استقبال کرد چون در صورت وضع تعرفه بر خودروهای اروپايی صنايع بزرگ خودرو سازی اين کشور به شدت لطمه خواهند ديد.

اما واکنش دولت فرانسه خشمگينانه بود و وزير اقتصاد اين کشور خواستار «شفاف‌سازی» در مورد اين توافق شد.

در مذاکرات روز چهارشنبه ژان کلود يونکر به رييس جمهور آمريکا تعهد داد که اتحاديه اروپا برای اصلاح سازمان تجارت جهانی و با هدف مقابله با اقدامات چين در سرقت فناوری‌های آمريکايی، رفتار شرکت‌های دولتی چين و عرضه بيش از حد فولاد به بازار جهانی با واشینگتن همکاری خواهد کرد.

استيون منوچين وزير خزانه داری آمريکا در بخش ديگری از مصاحبه روز پنجشنبه خود گفت در زمينه اختلافات تجاری با دولت چين که هدف اصلی اکثر سياست‌های تجاری دونالد ترامپ بوده پيشرفتی صورت نگرفته است.

او افزود: «من با صراحت گفته‌ام هر زمانی که چين حاضر باشد در مورد کاهش کسری موازنه تجاری دو کشور و برخورد با موضوع فناوری بطور جدی مذاکره کند ما هم آماده‌ايم.»

آقای منوچين درعين حال هشدار داد که دولت آمريکا تغييرات يوان واحد پول چين و اقدامات آن کشور برای دستکاری ارزش يوان را از نزديک زير نظر دارد.

منبع: خبرگزاری فرانسه؛ ش.ر/س.ن

XS
SM
MD
LG