لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۵

ژنرال آمریکایی: سقوط حکومت افغانستان ریشه در توافقات ایالات متحده با طالبان دارد


یک فرمانده ارشد پنتاگون می‌گوید سقوط حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی این کشور احتمالا ریشه در توافقات آمریکا با طالبان برای خروج نیروهای نظامی ایالات متحده از افغانستان دارد.

ژنرال فرانک مک‌‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز پنج‌شنبه پنجم مهرماه در جلسه پرسش و پاسخ کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت زمانی که طبق برنامه دولت جو بایدن، خروج ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی از ماه آوریل آغاز شد تا ماه سپتامبر که کل نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان خارج شدند، روند فروپاشی حکومت افغانستان شتاب گرفت.

او اظهار داشت امضای قرارداد دوحه تاثیر مخربی بر روحیه حکومت افغانستان و ارتش این کشور گذاشت.

به گفته این فرمانده آمریکایی، با اعلام تاریخ خروج نیروهای آمریکا آن‌ها انتظار هرگونه کمک از ایالات متحده را از دست دادند.

دولت سابق آمریکا به رهبری دونالد ترامپ روز ۲۹ فوریه ۲۰۲۰ در دوحه قطر با طالبان توافقی امضا کرد که بر اساس آن قرار شد همه نیروهای آمریکایی تا ماه مه سال ۲۰۲۱ خاک افغانستان را ترک کنند و گروه طالبان نیز متعهد شد که حملات خود در افغانستان علیه نیروهای خارجی و دولتی را متوقف کند.

ژنرال مک‌کنزی در ادامه گفت به نظر او حتی اگر شمار نیروهای نظامی و مشاوران آمریکایی در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش می‌یافت، باز هم حکومت افغانستان و به تبع آن نیروهای نظامی این کشور سقوط می‌کردند.

او گفت دستور جو بایدن برای کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان در آوریل امسال میخ دیگری بود بر تابوت تلاش‌های ۲۰ ساله آمریکا برای تقویت ارتش افغانستان.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز در این نشست اعلام کرد که با اظهارات ژنرال مک‌کنزی موافق است.

او گفت توافق دوحه همچنین آمریکا را متعهد کرده بود که حملات هوایی علیه طالبان را متوقف کند و به تبع آن بسیاری از مردم افغانستان در حملات طالبان کشته شدند.

جمهوری‌خواهان در کنگره، دولت جو بایدن را متهم به اتخاذ سیاست اشتباه در افغانستان و عامل سقوط حکومت این کشور می‌دانند و دمکرات‌ها نیز توافق دولت دونالد ترامپ با طالبان را علت این حادثه معرفی می‌کنند.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، نیز روز چهارشنبه در نشست کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته بود که جنگ در افغانستان یک «شکست راهبردی» بود.

او گفت نظر شخصی‌اش این است که باقی‌ماندن حداقل ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکایی می‌توانست از سقوط حکومت افغانستان جلوگیری کند.

برعکس ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا، با خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان، حکومت این کشور روز ۱۵ اوت به سرعت سقوط کرد و طالبان کشور را تسخیر کرد.

وزیر دفاع ایالات متحده روز ششم مهر گفت که سقوط ناگهانی ارتش افغانستان، پنتاگون را غافلگیر کرد.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس و سایت رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG