لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۴

انتقاد نماینده آمریکا از گزارشگر ویژه سازمان ملل: «گمراه‌کننده و سیاسی»


نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، روز پنج‌شنبه، ۳۱ خردادماه، در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل از فقر در ایالات متحده، او را متهم کرد که گزارشش را «گمراه‌کننده و با انگیزه‌های سیاسی» نوشته است.

به گزارش روزنامه آمریکایی واشینگتن پست، خانم هیلی همچنین این امر را که سازمان ملل در «ثروتمندترین و آزادترین کشور دنیا» به بررسی فقر بپردازد «اساسا مسخره» خواند.

این در حالی است که آن طور که روزنامه بریتانیایی گاردین می‌نویسد، گزارشگر ویژه سازمان ملل «به دعوت رسمی دولت ترامپ» دست به کار نوشتن این گزارش شده است.

فیلیپ آلستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به فقر شدید و حقوق بشر، در ماه گذشته میلادی گزارش خود از بررسی فقر و آثار سیاست‌های دونالد ترامپ بر وضع معیشتی مردم آمریکا را منتشر کرد.

آقای آلستون پس از سفر به چندین شهر در آمریکا و بررسی فقر در چند ایالت در گزارش خود دولت ترامپ را متهم کرد که با سیاست‌هایش «میلیون‌ها شهروند» آمریکا را بیش از پیش به سوی فقر می‌راند.

او همچنین دونالد ترامپ و کنگره آمریکا را که در دست اکثریت جمهوری‌خواه است متهم کرد که بیش از پیش به فقر و نابرابری در این کشور دامن می‌زنند.

طبق این گزارش، آمریکا در میان کشورهای توسعه‌یافته بیشترین نرخ فقر جوانان، مرگ‌ومیر نوزادان، حبس و نابرابری در درآمد را دارد.

بر اساس آمار موجود در این گزارش، در ایالات متحده حدود ۴۰ میلیون نفر در فقر زندگی می کنند، ۱۸.۵ میلیون در فقر شدید، و ۵.۳ میلیون نفر در فقر مطلق از نوع جهان سومی.

در نخستین واکنش رسمی از سوی دولت ترامپ به این گزارش، خانم هیلی روز پنج‌شنبه با لحنی تند به انتقاد از گزارش فیلیپ آلستون پرداخته و به سازمان ملل توصیه کرده است که به جای این کار باید بر فقر در کشورهای در حال توسعه چون بوروندی و کنگو متمرکز شود.

به گفته نماینده آمریکا در سازمان ملل، گزارشگر ویژه این سازمان گزارش خود را بر اساس «آمار گمراه‌کننده» نوشته و از پیشرفت‌هایی که آمریکا در زمینه کاهش فقر داشته غافل مانده است.

آقای آلستون روز جمعه قرار است گزارش خود از فقر در آمریکا را به شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ارائه کند، همان شورایی که ایالات متحده تنها سه روز پیش از آن خارج شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل، روز سه‌شنبه، ۲۹ خرداد، رسما اعلام کرد که ایالات متحده به دلیل «جانبداری‌های نهادینه» شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه اسرائیل از این شورا خارج می‌شود.

خانم هیلی یک روز بعد نامه‌ای هم به حدود ۲۰ سازمان و گروه حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر نوشت و متهم‌شان کرد که جلو اصلاحات در این شورا را گرفته و به تصمیم آمریکا برای خروج دامن زده‌اند.

واکنش نیکی هیلی به گزارش فقر سازمان ملل در نامه‌ای به برنی سندرز، سناتور مستقل از ایالت ورمونت، آمده است.

آقای سندرز از نیکی هیلی خواسته است پاسخگوی آمارهایی باشد که «نشان می‌دهند بیش از ۳۰ میلیون نفر در آمریکا بیمه درمانی ندارند، بیش از نیمی از کارگران اندوخته بازنشستگی ندارند، و ۱۴۰ میلیون نفر در آمریکا به‌سختی از عهده هزینه‌های اولیه زندگی برمی‌آیند».

بر اساس گزارش روزنامه های واشینگتن پست، گاردین، رادیوفردا/ ف. دو.

XS
SM
MD
LG