لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۱

اعلام تعرفه ۵۰ میلیارد دلاری آمریکا برای کالاهای چینی؛ تهدید چین به مقابله به مثل


رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که اگر پکن بخواهد مقابله به مثل کند باید منتظر اقدامات بیشتری از جانب آمریکا باشد
رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که اگر پکن بخواهد مقابله به مثل کند باید منتظر اقدامات بیشتری از جانب آمریکا باشد

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تعرفه‌های سنگینی به میزان ۵۰ میلیارد دلار بر واردات از کشور چین وضع کرد، اقدامی که پکن را واداشته تا تهدید به مقابله به مثل کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ترامپ روز جمعه ۲۵ خرداد اعلام کرد که از این پس بر فهرستی از کالاهای وارداتی چینی که اهمیت راهبردی دارند، ۲۵ درصد تعرفه وضع خواهد شد.

وی همچنین هشدار داد که اگر پکن بخواهد مقابله به مثل کند، باید منتظر اقدامات بیشتری از جانب آمریکا باشد.

دونالد ترامپ عنوان کرد: «اگر چین دست به اقدامات تلافی‌جویانه بزند و مثلا تعرفه‌های جدیدی بر کالاها، خدمات یا فرآورده‌های کشاورزی آمریکا وضع کند یا موانعی متفاوت از تعرفه‌ها پیش روی صادرکنندگان و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین بگذارد، یا آنها را هدف اقدامات تنبیهی قرار دهد، ایالات متحده در صدد وضع تعرفه‌های بیشتری برخواهد آمد.»

ساعاتی پیش از این اظهارات، چین وعده داده بود که مقابله به مثل خواهد کرد در حالی که ترامپ هشدار داده اگر پکن دست به چنین اقدامی بزند، یک تعرفه ۱۰۰ میلیارد دلاری دیگر بر واردات کالاهای چینی وضع خواهد کرد.

رویترز می‌نویسد که به نظر می‌رسد این دو کشور پس از چندین دور مذاکره‌‌ای که به شکست انجامید به سمت یک جنگ تجاری حرکت می‌کنند.

ایالات متحده به سیاست‌های تجاری چین، دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار این کشور و کسری تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری معترض است.

در این حال گنگ شائونگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در یک نشست خبری گفت: «اگر ایالات متحده دست به اقدامات یکجانبه و حمایت‌گرایانه‌ای نسبت به صنایع داخلی خود بزند که به منافع چین آسیب وارد آورد، ما به سرعت واکنش نشان داده و اقدامات مقتضی را به عمل خواهیم آورد تا بتوانیم از حقوق مشروع خود با قاطعیت دفاع کنیم.»

فهرست اولیه ترامپ شامل ۸۱۸ محصول چینی به ارزش ۳۴ میلیارد دلار می‌شود، اما هنوز درباره ۱۶ میلیارد دلار باقی‌مانده تصمیم‌گیری نشده است.

رئیس جمهور آمریکا همچنین با وضع تعرفه‌های جدید بر واردات فولاد و آلومینیوم زمینه جنگ تجاری با کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا را فراهم آورده است.

این امر در اجلاس اخیر گروه هفت در کانادا به تنش میان واشینگتن و اتاوا و کشورهای اروپایی عضو این گروه انجامید تا جایی که ترامپ حمایت خود را از بیانیه پایانی این اجلاس پس گرفت.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن / پ.پ
XS
SM
MD
LG