لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۸

مجلس نمایندگان آمریکا طرح تحریم‌های حقوق بشری علیه ایران را تصویب کرد


مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه ششم اردیبهشت، طرح «پاسخگو کردن ایران در حقوق بشر و گروگانگیری» را با قریب به اتفاق آرا تصویب کرد.

کمیته امور خارجی که پیشنهاددهنده اولیه این طرح بود، در بیانیه‌ای که پس از تصویب آن در صحن علنی منتشر شد اعلام کرد: این قانون که از حمایت دوحزبی برخوردار است، بر «پیشینه طولانی ایران در نقض حقوق بشر و گروگان‌گیری پرتو می‌افکند» و همچنین تحریم‌هایی علیه آن دسته از مقام‌های ایرانی وضع می‌کند که در زندانی کردن شهروندان آمریکایی، به طور ناعادلانه و با انگیزه‌های سیاسی، مسئولیت داشته‌اند.

بر اساس طرح تصویب‌شده، رئیس‌جمهور آمریکا به طور سالانه، یا اگر لازم بداند دو یا چند بار در سال، گزارشی را درباره مقام‌های ارشد حکومت ایران که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند به کنگره ارائه کند. نخستین گزارش رئیس‌جمهور در این باره نیز باید حداکثر تا ۲۷۰ روز آینده ارائه شود.

دستگیری شهروندان دوتابعیتی و صدور و احکام زندان برای آنها در سال‌های اخیر در ایران افزایش یافته است. بنابر برآورد کمپین حقوق بشر در ایران، سپاه پاسداران از زمان توافق هسته‌ای تاکنون بیش از ۳۰ فرد دو تابعیتی را بازداشت و زندانی کرده است که شماری از آنها آمریکایی هستند.

مایکل مک‌کال، عضو کمیته امور خارجی و پیشنهاددهنده اصلی این طرح، پس از تصویب آن در مجلس نمایندگان، حکومت ایران را «رژیمی فاسد» خواند و گفت این مصوبه پیامی است مبنی بر اینکه «ما دستگیری ناعادلانه و با انگیزه‌های سیاسی شهروندانمان در ایران را تحمل نمی‌کنیم و چشم بر رفتار ظالمانه آنها نمی‌بندیم».

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هنوز واکنشی به این طرح ابراز نکرده‌اند اما پیش از این همواره با رد اتهام نقض حقوق بشر در ایران، متقابلاً این اتهام را به آمریکا نسبت داده‌اند.

مصوبه جدید مجلس نمایندگان آمریکا اسفند گذشته، اندکی پس از اعتراض‌های سراسری دی‌ماه در ایران، در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان پیشنهاد شده بود.

اد رویس، رئیس این کمیته، چند روز پیش هنگام ارائه این طرح در صحن علنی مجلس نمایندگان، به اعتراض‌های دی‌ماه در ایران اشاره کرد و گفت طرح جدید پاسخ به خواسته‌ای ست که همان زمان در قطعنامه این مجلس درباره اعتراض‌های سراسری در ایران تصویب شد.

آقای رویس با اشاره به سرکوب و شکنجه معترضان و همچنین شمار بالای اعدام‌ها در ایران تأکید کرد که سرکوب‌های حکومت ایران علیه اقلیت‌های مذهبی مانند بهائیان، مسیحیان، دراویش، سنی‌ها و همچنین شیعیان منتقد نیز همچنان ادامه دارد.

مصوبه مجلس نمایندگان برای قانون شدن باید از تصویب سنا بگذرد و رئیس‌جمهور آمریکا نیز آن را امضا کند.

با استفاده از وبسایت مجلس نمایندگان آمریکا، متن مصوبه و توئیتر؛ ج./م.ا.
XS
SM
MD
LG