لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

نیروی دریایی آمریکا از توقیف محموله سلاح از «یک کشتی ماهیگیری با مبدا ایران» خبر داد


ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، پس از تخلیه پنج سرنشین و محموله سلاح، این کشتی ماهیگیری را غرق کرده است.
ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، پس از تخلیه پنج سرنشین و محموله سلاح، این کشتی ماهیگیری را غرق کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز چهارشنبه یکم دی ماه اعلام کرد دو کشتی گشتی این ناوگان یک محموله سلاح از یک کشتی ماهیگیری بدون پرچم و تابعیت با مبدا ایران را در شمال دریای عرب توقیف کردند.

در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا تصریح شده است که این محموله شامل یک هزار و ۴۰۰ قبضه سلاح کلاشینکف و بیش از ۲۲۶ هزار گلوله بوده است.

این بیانیه اضافه کرده است، این کشتی بدون پرچم که بر اساس ارزیابی‌ها مبدا آن ایران است، در مسیری در آب‌های بین‌المللی در حرکت بود که در گذشته برای انتقال غیرقانونی سلاح به شبه‌نظامیان حوثی در یمن استفاده می‌شده است.

عرضه، فروش یا انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به شبه نظامیان حوثی نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های ایالات متحده است.

نیروی دریایی آمریکا می‌گوید، این کشتی ماهیگیری پنج سرنشین داشت که خود را شهروند یمن معرفی کردند. این افراد به دولت قانونی یمن تحویل داده خواهند شد.

طبق این بیانیه، نیروی دریایی آمریکا پس از تخلیه پنج سرنشین و محموله سلاح، این کشتی ماهیگیری را غرق کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در ۱۸ اردیبهشت سال جاری نیز اعلام کرده بود که یک محموله‌ بزرگ از انواع اسلحه را که در یک قایق بادبانی که بدون پرچم و تابعیت٬ در دریای عرب ضبط کرده است.

نیروی دریایی آمریکا گفته بود٬ اسلحه توقیف شده شامل ده‌ها موشک هدایت‌شونده ضد تانک ساخت روسیه، سلاح‌های تهاجمی ساخت چین، اسلحه ویژه تک‌تیراندازها، مسلسل‌های سنگین و آرپی‌جی است.

مقامات دفاعی آمریکا در همان موقع گفته بودند که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که منشا شناور توقیف‌شده در دریای عرب، ایران است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۱۵ تحریم تسلیحاتی را علیه حوثی‌ها وضع کرده است. به‌رغم این تحریم، کارشناسان سازمان ملل هشدار می‌دهند که «شواهد فزاینده‌ای حاکی از آن است که افراد یا نهادهای جمهوری اسلامی ایران همچنان حجم قابل توجهی از سلاح و قطعات را برای حوثی‌ها ارسال می‌کنند.»

جمهوری اسلامی ایران پیشتر اتهام ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را رد کرده و در مقابل، عربستان سعودی و متحدانش را به «جنایت جنگی» در یمن متهم کرده است.

برخی از رسانه‌های بین المللی از جنگ یمن به عنوان یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان یاد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG