لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۹

هشدار آمریکا به هند در مورد افزایش تعرفه کالاهای آمریکایی


ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا
ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا

ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۷ اردیبهشت هشدار داد هر گونه افزایش تلافی‌جویانه تعرفه از سوی دهلی نو در واکنش به تصمیم واشنگتن در لغو برخی از موارد تعرفه‌های ترجیحی برای هند، «بر خلاف» مقررات سازمان تجارت جهانی خواهد بود.

وزیر تجارت آمریکا این سخنان را در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی‌ و در دیداری از دهلی و در شرایطی مطرح کرد که مناسبات تجاری آمریکا و چین دچار تنش شده است. آمریکا پس از چین بزرگترین شریک تجاری هند است.

مقامات هند این احتمال را مطرح کرده‌اند که اگر دولت آمریکا آن طور که در ماه مارس اعلام کرد سیستم تعرفه‌های ترجیحی در مورد هند را لغو کند به تلافی این اقدام تعرفه‌های گمرکی بیش از ۲۰ قلم از کالاهای وارداتی از آمریکا را افزایش خواهند داد.

هند بیش از هر کشور دیگری از سیستم تعرفه‌های ترجیحی آمریکا بهره‌مند می‌شود و حدود ۵.۶ میلیارد دلار کالای وارداتی هند از آمريکا مشمول این امتیاز می‌شوند.

ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا گفت: «هر گاه یک کشور در برخورد با منافع کشور دیگری تصمیم می‌گیرد احتمالا پیامدهایی خواهد داشت. به نظر ما چنین اقدام تلافی‌جویانه‌ای از سوی هند با مقررات سازمان تجارت جهانی انطباق ندارد.»

او افزود مقررات جدید هند در مورد تجارت آنلاین و انتخاب محل ساماندهی اطلاعات اداری موسسات اعتباری برای شرکت‌های آمریکایی نظیر والمارت و مسترکارت تبعیض‌آمیز است.

او با اشاره به طرح‌های گسترده نارندرا مودی، نخست وزیر هند، برای توسعه صنایع تولیدی در آن کشور گفت: «شرکت‌های آمریکایی در زمینه افزایش تولید در هند و سایر طرح‌های دولت حسن نیت نشان داده‌اند. ولی برخورد تبعیض‌آمیز حد و حسابی دارد. و وظیفه ما رسیدن به یک وضعیت عادلانه‌تر است.»

آقای راس قبل از این نیز در یک کنفرانس اقتصادی گفته بود مقررات مربوط به محل استقرار بخش اداری شرکت‌ها و تعیین سقف برای تجهیزات پزشکی وارداتی از آمریکا موانع تجاری هستند ولی دولت هند قرار است پس از انتخابات این موضوعات را حل کند.

وزیر تجارت آمریکا گفت: «ما از دولت هند برای برخورد با این موارد تشکر می‌کنیم که احتمالا پس از تشکیل دولت جدید در اوایل ماه ژوئن انجام خواهد شد. نقش ما حذف موانع بر سر راه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در هند است.»

روند انتخابات سراسری ۳۹ روزه هند روز ۱۹ ماه مه به پایان می‌رسد و شمارش آرا چهار روز پس از آن طول خواهد کشید.

وزرای تجارت آمریکا و هند روز دوشنبه دیدار کردند و پس از این دیدار دولت هند اعلام کرد دو کشور برای حل اختلافات تجاری بطور مستمر در تماس خواهند بود.

ویلبر راس افزود: «همانطور که پرزیدنت ترامپ گفته است مناسبات تجاری باید بر مبنای عدالت و اقدامات متقابل بنا شود. ولی در حال حاضر شرکت‌های آمریکایی در بازار هند با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند.»

با استفاده از گزارش «سی‌ان‌بی‌سی‌» ؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG