لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۲

ابراز همدردی وزارت خارجه آمریکا با قربانیان وحادثه‌دیدگان زلزله در غرب ایران


هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،
هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا،

هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه در پیامی با قربانیان و حادثه دیدگان زلزله اخیر در ایران و عراق ابراز همدردی کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این پیام گفته است: ایالات متحده به همه آنهایی که در زلزله در ایران و عراق آسیب دیدند، تسلیت می‌گوید. ما همه خانواده‌های کشته‌شدگان و مجروحان و همچنین کسانی که در این حادثه آسیب دیده اند، را در یاد خود خواهیم داشت.

گزارش ها حاکی است که زلزله ای ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه یکشنبه شب ۲۱ آبان ماه به بزرگی ۷.۳در مقیاس ریشتر نواحی غربی ایران و بخش هایی از اقلیم کردستان عراق را لرزاند. این زلزله در ایران تاکنون ۴۵۰ کشته و بیش از هفت هزار مجروح برجای گذاشته است.

پیشتر وزارت کشور عراق خبر داده بود که زمین‌لرزه روز یکشنبه به کشته شدن دست کم هفت تن و زخمی شدن ۵۳۵ تن در اقلیم کردستان عراق انجامیده است

در همین حال شماری از رهبران جهان با قربانیان و خانواده های آسیب دیده زلزله اخیر در ایران و عراق ابراز همدردی کرده اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان و حادثه دیدگان زلزله در ایران، عمیقا از تلفات جانی و خسارات ناشی از این زلزله ابراز تاسف کرده است.

آقای گوترش با این حال اعلام کرده است، سازمان ملل آماده است در صورت نیاز برای کمک به آسیب دیدگان با ایران همکاری کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز در پیامی به روسای جمهور ایران و عراق برای زلزله روز یکشنبه تسلیت گفته است.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم درپیامی با خانواده های زلزله زدگان در ایران و عراق ابراز همدردی کرده است.

همچنین گزارش ها حاکی است که یسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات که همزمان وزیر حمل‌ و نقل نیز است، در پیامی به مردم ایران و عراق تسلیت گفته است.

در همین حال، برنی سندرز، سناتور مستقل و از نامزدهای حزب دمکرات در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری آمریکا، در دو توییت ضمن ابراز همدردی با مردم ایران، خواستار ارائه کمک های انساندوستانه از سوی ایالات متحده به آسیب دیدگان این زلزله شده است.

برنی سندرز نوشته است: من امیدوارم و انتظار دارم ایالات متحده به تلاشهای امدادی در ایران کمک کند، همانطور که ما در سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۲ این کار را انجام دادیم. در زمانی که تنش بین دو کشو رو به افزایش است، چنین کاری اقدامی مهم در راستای دوستی خواهد بود.

آخرین زمین‌لرزه مرگبار ایران پنج سال پیش در استان آذربایجان شرقی رو داد که در جریان آن دو زلزله ۶.۴ و ۶.۳ ریشتری بیش از ۳۰۰ تن را به کام مرگ بردند.

در زلزله بم به بزرگی ۶.۶ در مقیاس ریشتر در سال ۱۳۸۲ بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

XS
SM
MD
LG