لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۰

هشدار آمریکا به فروشندگان دو ماده مهم تولید فلز به ایران


کک نفتی (در تصویر) از پالایش نفت حاصل می‌شود، و در صنایع آلومینیوم، فولاد، ریخته‌گری و برخی دیگر صنایع کاربرد دارد
کک نفتی (در تصویر) از پالایش نفت حاصل می‌شود، و در صنایع آلومینیوم، فولاد، ریخته‌گری و برخی دیگر صنایع کاربرد دارد

وزارت خارجه آمریکا با صدور راهنمای تازه‌ای به «افراد حقیقی و حقوقی» در سراسر جهان هشدار داده در صورتی‌که به فروش یا انتقال دو ماده لازم در فراوری فلز به ایران اقدام کنند، با تحریم این کشور روبه‌رو خواهند شد.

به گفته این وزارت‌خانه مواد مورد نظر در نهایت به «رفتارهای مخرب حکومت» جمهوری اسلامی یاری می‌رسانند.

در راهنمای منتشرشده در ۲۵ آذر ماه گفته شده فروشندگان یا صادرکنندگان کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران، خود را با خطر تحریم روبه‌رو می‌کنند.

کک نفتی، در اصل از پالایش نفت حاصل می‌شود، و در صنایع آلومینیوم، فولاد، ریخته‌گری و برخی دیگر صنایع کاربرد دارد.

الکترود گرافیتی، از مواد اولیه اصلی در تولید فولاد است و در صنعت متالورژی کاربرد دارد.

در آذر ماه سال جاری مدیرعامل شرکت آلومینیوم «المهدی» گفته بود در کل ایران به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن کک نفتی نیاز است که واحدهای تولیدی برای واردات آن نیاز به همکاری دولت دارند.

بنا به گزارش «پایگاه خبری بازرگانان ایران» از اردیبهشت، الکترود گرافیتی نیز در سال گذشته «ششمین کالای وارداتی» به ایران بود. بنا بر گزارش‌های رسانه‌های ایران، چین صادرکننده اصلی الکترود گرافیتی به ایران است. با این حال واردات این محصول به دلیل بازگشت تحریم‌های آمریکا پیشتر نیز با مشکلاتی روبه‌رو شده بود.

وزارت خارجه آمریکا نه تنها به فروشندگان این دو ماده، که به شرکت‌ها یا افرادی که در انتقال آن به ایران دست دارند؛ خطوط کشتی‌رانی، صاحبان این خطوط و بنادری که ممکن است مورد استفاده قرار گیرند، نیز هشدار داده است.

به گفته واشینگتن درآمدی که ایران از تولید و فروش فلزات دارد «ممکن است در برنامه‌های مربوط به تولید جنگ‌افزار اتمی، کارزار خشونت در منطقه، و حمایت از گروه‌های تروریستی» استفاده شود.

جمهوری اسلامی تلاش برای تولید جنگ‌افزار هسته‌ای، دخالت در اوضاع کشورهای منطقه و حمایت از تروریسم را رد کرده‌است.

دولت دونالد ترامپ برای آن‌که تهران «رفتار» خود را در گستره‌ای از مسائل از جمله برنامه اتمی، مسائل منطقه‌ای، موشکی یا حملات سایبری «تغییر دهد»، از توافق اتمی خارج شده، تحریم‌های شدیدی علیه ایران اعمال کرده و خواستار انجام مذاکرات تازه‌ای شده‌است. دولت ایران انجام مذاکرات احتمالی را «مشروط» به برچیدن تحریم‌ها کرده‌است.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت با صدور یک فرمان اجرایی بخش فولاد و صنایع معدنی ایران را تحریم کرده بود.

دولت آمریکا در آبان ماه «فروش، ارائه یا انتقال فلزات خام یا نیمه‌تمام، گرافیت، زغال‌سنگ و نرم‌افزار، از ایران یا به ایران، با اهداف صنعتی، در صورتی‌ که مورد استفاده بخش ساخت‌وساز قرار گیرند» را نیز تحریم کرد. آنچه واکنش تهران را همراه آورد که آن را «نشانه ضعف و ناکارآمدی» دیپلماسی آمریکا توصیف کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا، تسنیم، روزگار معدن، پایگاه خبری بازرگانان ایران/ت/خ
XS
SM
MD
LG