لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا از توقیف محموله سلاح‌های ساخت ایران در دریای عرب خبر داد


یک محموله توقیف شده سلاح ساخت ایران در سواحل یمن (عکس از آرشیو)
یک محموله توقیف شده سلاح ساخت ایران در سواحل یمن (عکس از آرشیو)

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام، روز پنجشنبه ۲۴ بهمن از توقیف محموله یک لنج شامل «سلاح و مهمات ساخت ایران» در دریای عرب خبر داده است.

در این بیانیه تصریح شده ست که محموله شامل «۱۵۰ موشک ضد تانک دهلاویه» و «سه موشک سطح به هوا» بوده است.

سنتکام گفته است: این «۱۵۰ موشک ضد تانک دهلاویه ساخت ایران» از روی موشک‌های ضد تانک روسی کورنت کپی» برداری شده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «باقی سلاح‌ها کشف و ضبط شده از این لنج طراحی و ساخت ایران بوده و شامل سه موشک زمین به هوای ایرانی، اسلحه تصویربرداری حرارتی ساخت ایران و قطعات ساخت ایران برای مونتاژ پهپاد و قایق‌های بدون سرنشین و همچنین شامل دیگر مهامات و قطعات سلاح‌های پیشرفته بودند.»

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا تاکید کرده است، «بسیاری از سیستم‌های تسلیحاتی با سلاح های پیشرفته و قطعات نظامی که توسط ناوشکن یو . اس. اس فورست شرمن در ۲۵ نوامبر در دریای عرب کشف و ضبط شدند یکسان هستند.»

در این بیانیه تصریح شده است: «آن سلاح‌ها ایرانی شناخته شدند و قرار بود که به دست حوثی‌های یمن برسند که نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در ممنوعیت فروش و یا انتقال مستقیم یا غیر مستقیم سلاح به حوثی ها است.»

سنتکام می‌گوید که سلاح‌های ضبط شده در توقیف ایالات متحد هستند.

ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا همچنین گفته است که از شرکای خود و سازمان‌های بین المللی برای بررسی از این محموله دعوت کرده است.

ایران هنوز به این گزارش واکنشی نشان نداده است.

ولی ایران پیشتر اتهام ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را رد کرده و در مقابل، عربستان سعودی و متحدانش را به «جنایت جنگی» در یمن متهم کرده است.

برخی از رسانه‌های بین المللی از جنگ یمن به عنوان یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی یاد می‌کنند.

طبق آمارهای «پروژه جمع آوری اطلاعات مناطق جنگی» که یک نهاد غیرحکومتی است، در جنگ یمن تاکنون بیش از صد هزار نفر کشته شده‌اند و میلیونها نفر از جمعیت کشور با قحطی و گرسنگی روبرو هستند.

منابع: سنتکام و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG