لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

مقام‌های آمریکایی: توقیف یک محموله قطعات موشک‌ ایرانی به مقصد یمن


یک لنج که گفته شده بود تسلیحات قاچاق به یمن منتقل می‌کرده است.(عکس سپتامبر ۲۰۱۵)
یک لنج که گفته شده بود تسلیحات قاچاق به یمن منتقل می‌کرده است.(عکس سپتامبر ۲۰۱۵)

مقام‌های آمریکایی روز چهارشنبه ۱۳ آذرماه گفته‌اند، یک ناو جنگی نیروی دریایی این کشور یک محموله حاوی میزان قابل توجهی از قطعات موشک‌ را توقیف و ضبط کرده که احتمالاً از سوی ایران برای شبه نظامیان حوثی یمن ارسال شده‌ است.

آسوشیتدپرس به نقل از این مقام‌های آمریکایی نوشته که این نخستین بار است که آنها چنین محموله‌ای از قطعات پیشرفته موشک را توقیف می‌کنند.

این گزارش می‌افزاید، این محموله قطعات موشک چهارشنبه گذشته از یک لنج کوچک توسط گشت ساحلی و نیروی دریایی آمریکا در شمال دریای عرب توقیف شده است.

این مقام های آمریکایی که نامشان فاش نشده گفته اند، توقیف این محموله قطعات موشک نشان میدهد که همچنان روند قاچاق تسلیحات برای حوثی های یمن ادامه دارد.

آسوشیتدپرس میگوید، آمریکا همواره ایران را به قاچاق اسلحه برای شبه نظامیان حوثی که با نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی می جنگند متهم کرده است، اما تاکنون توانسته بود محموله های تسلیحات سبک را توقیف کند. اما گفته می شود در محموله تازه توقیف شده قطعات بسیار پیشرفته موشک وجود دارد.

این مقام های آمریکایی گفته اند، « یو اس اس فارست شرمن» در حال انجام عملیات روتین دریایی خود بود که خدمه آن متوجه یک لنج کوچک بدون پرچم شدند. پرسنل نیروی دریایی و گارد ساحلی این لنج را متوقف کرده و پس از بازرسی متوجه محموله تسلیحات شدند..

آسوشیتدپرس می‌گوید مقام های آمریکایی تعداد دقیق موشک ها یا قطعات توقیف شده را مشخص نکردند ، اما گفته اند این یک محموله قابل توجه و مقصد آن یمن بوده است.

این لنج به بندر منتقل شده است و خدمه آن تحویل گارد ساحلی یمن داده شده اند.

ایران همواره اتهام ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را رد کرده و در مقابل، عربستان سعودی و متحدانش را به «جنایت جنگی» در آن کشور متهم کرده است.

طبق آمارهای «پروژه جمع آوری اطلاعات مناطق جنگی» که یک نهاد غیرحکومتی است، در جنگ یمن تاکنون بیش از صد هزار نفر کشته شده‌اند و میلیونها نفر از جمعیت کشور با قحطی و گرسنگی روبرو هستند.

جنگ یمن یک جنگ نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تلقی می‌شود.

سازمان ملل متحد امیدوار است که به زودی گفت‌‌وگوهای همه جانبه بین دولت یمن و شورشیان حوثی از سر گرفته شود. مارتین گریفیثس، فرستاده سازمان ملل در امور یمن، نیز ابراز امیدواری کرده که در ماه‌های اول سال ۲۰۲۰ راه حلی برای پایان دادن به جنگ پیدا خواهد شد.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛
XS
SM
MD
LG