لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۴

بازرسان سازمان ملل سلاح‌های کشف‌شده در نزدیکی یمن را بررسی می‌کنند


ناوشکن موشک‌انداز «یواس‌اس جیسون دانهام» جزئی از ناوگان پنجم آمریکا ست که در خلیج فارس به گشت‌زنی می‌پردازد.
ناوشکن موشک‌انداز «یواس‌اس جیسون دانهام» جزئی از ناوگان پنجم آمریکا ست که در خلیج فارس به گشت‌زنی می‌پردازد.

بازرسان سازمان ملل روز پنج‌شنبه، سوم آبان، وارد ناوشکن آمریکایی حاضر در خلیج فارس شدند تا به بررسی سلاح‌هایی که دو ماه پیش در نزدیکی یمن کشف شد بپردازند.

پیشتر این احتمال مطرح شده بود که این سلاح‌ها را ایران برای حوثی‌های یمن ارسال کرده است، اما مقام‌های آمریکایی گفته‌اند منتظر پایان تحقیق بازرسان سازمان ملل می‌مانند.

این سلاح‌های سبک، از جمله شامل بیش از ۲۵۰۰ قبضه کلاشنیکف، حدود دو ماه پیش در آب‌های اطراف یمن و توسط ناوشکن موشک‌انداز «یواس‌اس جیسون دانهام» کشف و ضبط شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این سلاح‌ها «احتمالا از سومالی به مقصد یمن بارگیری شده»، اما محل ساخت و همچنین چگونگی ورود آنها به شبکه قاچاق نامشخص است.

چند خبرنگاری که اجازه ورود به ناوشکن آمریکایی یافتند می‌گویند کلاشنیکف‌ها در گوشه‌ای از ناوشکن روی هم تلنبار شده بود و به دلیل دو ماه قرار گرفتن در معرض آب و هوای منطقه، آثاری از زنگ‌زدگی در آنها دیده می‌شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، سلاح‌های تازه کشف‌شده تنها بخش کوچکی از سلاح‌های قاچاقی است که در طول مسیر توسط ناوهای آمریکایی در منطقه کشف و ضبط شده است.

آمریکا، اتحادیه اروپا و کشورهای عربی منطقه بارها ایران را به ارسال سلاح به یمن متهم کرده و اقدامات جمهوری اسلامی در یمن را «بی‌ثبات کننده» خوانده‌اند، اما ایران این اتهام‌ها را رد می‌کند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بارها از اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه و جهان انتقاد کرده و از جمله در سخنرانی یک ماه پیش‌اش در مجمع عمومی سازمان ملل گفت رهبران جمهوری اسلامی «بذر آشوب، مرگ و ویرانی می‌پراکنند».

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز آیت‌الله خامنه‌ای را «مسئول درد و رنج مردم یمن» دانسته و جان بولتون، مشاور امنیتی ملی کاخ سفید هم یادآور شده است که با وجود «تأثیر قدرتمندی که تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران گذاشته»، اما «فعالیت‌های تهاجمی ایران در منطه و از جمله یمن» همچنان ادامه دارد.

شماری از کشورهای اروپایی، از جمله صدراعظم آلمان خواستار جلوگیری فوری از اقدامات ایران در منطقه شده‌اند و اعضای ناتو نیز از اقدامات ایران و همچنین فعالیت‌های موشکی‌اش ابراز نگرانی کرده‌اند.

ایران همواره اتهام ارسال سلاح به حوثی‌های یمن را رد کرده و در مقابل، عربستان سعودی و متحدانش را به «جنایت جنگی» در آن کشور متهم کرده است.

روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده است که سلاح‌های جدیدی که ناوشکن آمریکایی ضبط کرده، از یک کشتی در ۷۰ مایلی آب‌های جنوبی یمن کشف شده است.

دریاسالار اسکات استرنی، فرمانده نیروهای دریایی آمریکا در خاورمیانه، روز پنج‌شنبه گفت مقام‌های آمریکایی درباره این سلاح‌ها بررسی‌هایی اولیه را انجام داده‌اند اما تصمیم‌گیری درباره آنها پس از نتیجه‌گیری بازرسان سازمان ملل انجام خواهد شد.

به نوشته روزنامه واشینگتن‌پست، این مقام نظامی همچنین گفت که اعضای گروه بازرسی در زمینه سلاح‌های خارج‌شده از ایران، یمن و سومالی تخصص دارند.

واشینگتن‌پست همچنین با اشاره به این که در دو سال اخیر محموله‌ای در اندازه محموله فعلی ضبط نشده بود نشان از آن دارد که مسیر قاچاق سلاح برای حوثی‌ها تغییر کرده یا این که ارسال سلاح در محموله‌هایی کوچک جابه‌جا شده است.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل ارسال سلاح به یمن را منع کرده است.

درگیری‌های داخلی در یمن و حمله عربستان سعودی و متحدانش به این کشور تاکنون بیش از ۱۰ هزار کشته و دو میلیون آواره برجای گذاشته و این کشور را در معرض قحطی گسترده قرار داده است.

منابع: خبرگزاری آسوشیتدپرس، واشینگتن‌پست و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.
XS
SM
MD
LG