لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

پومپئو: آیت‌الله خامنه‌ای باید جوابگوی رنج مردم یمن باشد


وزیر خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه هفتم تیر ایران را متهم کرد که با حمایت خود از شورشیان حوثی در یمن به بحران شرایط انسانی در این کشور دامن می‌زند. وی آیت‌الله خامنه‌ای را مسئول این بحران دانسته است.

مایک پومپئو که از شبکه اجتماعی توئیتر پیام خود را منتشر کرده نوشته است: «حمایت ایران از حوثی‌ها در یمن نه تنها این امکان را برایشان فراهم می‌آورد که به عربستان سعودی و امارات متحده عربی حمله کنند، بلکه شرایط انسانی در یمن را که هم‌اکنون نیز به شدت بحرانی است، بحرانی‌تر می‌کند.»

شورشیان حوثی که در جنگ با اتئلاف بین‌المللی نظامی به رهبری عربستان سعودی به سرمی‌برند، بارها ریاض و دیگر شهرهای عربستان را هدف موشک‌های خود قرار داده‌اند.

عربستان و آمریکا تاکید دارند که ایران این موشک‌ها را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است، اتهامی که مقامات جمهوری اسلامی همواره آن را رد کرده‌اند.

اما با این حال آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در نامه‌ای محرمانه به شورای امنیت گفته که بررسی بقایای موشک‌هایی که شبه نظامیان حوثی از تابستان سال گذشته تاکنون به عربستان شلیک کرده‌اند، نشان می‌دهد که قطعات آنها در داخل ایران ساخته شده اگرچه سازمان ملل قادر نیست دریابد که آنها چه زمانی به یمن انتقال پیدا کرده‌اند.

آقای پومپئو در ادامه توئیت خود با هدف قرار دادن رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «آیت‌الله خامنه‌ای باید به خاطر بی‌ثبات ساختن امنیت خلیج [فارس] و به درازا انجامیدن رنج مردم یمن جوابگو باشد.»

جنگ سه ساله در یمن به بحران انسانی عمیقی تبدیل شده، بحرانی که با هجوم نیروهای ائتلاف نظامی به بندر حدیده ابعاد شدیدتری پیدا کرده است. این بندر از اصلی‌ترین مناطق واردات کالا به یمن است و در انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه به غیرنظامیان آن کشور نیز نقش مهمی ایفا می‌کند. اما ریاض نیز شورشیان حوثی را متهم کرده‌است که از طریق این بندر «از ایران سلاح دریافت می‌کند».

آمریکا یکی از شروط اصلی خود برای رسیدن به توافق هسته‌ای جدید با ایران را توقف ساخت موشک‌های بالستیک عنوان کرده است. شرط دیگر واشینگتن نیز این است که ایران به حمایت نظامی خود از شبه نظامیان حوثی پایان دهد و برای رسیدن به صلح سیاسی در یمن همکاری کند.

مایک پومپئو هفته گذشته هم با اشاره به نابه‌سامانی‌های اقتصادی در ایران، جمهوری اسلامی را متهم کرد که ثروت ملی کشور را در راه جنگ‌های نیابتی هدر داده است.

وی همچنین روز چهارشنبه در توئیتی اعتراضات و اعتصابات اخیر در ایران را نتیجه «فساد» جمهوری اسلامی و «بی‌عدالتی» دانست و گفت که مردم ایران از این همه به ستوه آمده‌اند.

تهران و برخی از دیگر شهرهای بزرگ ایران از جمله تبریز، اصفهان و کرمانشاه در هفته جاری شاهد تظاهرات و اعتصاب بازاریان بوده که به افزایش سرسام‌آور نرخ ارز معترض هستند. برخی شعارهای معترضان همچنین سران جمهوری اسلامی و کلیت حکومت ایران را نشانه رفته است.

اما در واکنش به سخنان وزیر خارجه آمریکا، همتای ایرانی او در بیانیه‌ای عنوان کرد که این مردم ایالات متحده هستند که «از فساد، بی عدالتی و بی‌کفایتی رهبرانشان به ستوه آمده‌اند و جهان صدای آنها را می‌شنود».

محمدجواد ظریف در این بیانیه که روز پنج‌شنبه منتشر شده، گفته است: «ایالات متحده منابع مردمش را برباد می‌دهد، چه با ماجراجویی در عراق و افغانستان، چه با حمایت کورکورانه از اسرائیل و دیگر رژیم‌های تروریست‌پرور و یا با گسترش بی‌مصرف سلاح‌های هسته‌ای‌اش».

منبع: شبکه اجتماعی توییتر، خبرگزاری ایرنا، رادیو فردا؛ س.ن

XS
SM
MD
LG