لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۱

پومپئو: رژیم ایران ثروت ملی را در راه جنگ‌های نیابتی به یغما برده است


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، با اشاره به بیکاری ۳۰ درصد از جوانان ایران و همچنین مشکلات معیشتی خانواده‌ها، جمهوری اسلامی را متهم کرد که ثروت ملی کشور را در راه جنگ‌های نیابتی و غنی‌تر کردن سپاه، حزب‌الله و حماس به یغما برده است.

آقای پومپئو در چندین پیام توئیتری که عصر پنج‌شنبه ۳۱ خرداد منتشر شد، ابتدا از عملکرد شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرده و سپس به ذکر مواردی از نقض حقوق بشر در ایران پرداخته است.

آمریکا سه روز پیش اعلام کرد که شورای حقوق بشر سازمان ملل را به دلیل «جانبداری نهادینه علیه اسرائیل» و همچنین عضویت شماری از ناقضان حقوق بشر در این شورا ترک می‌کند.

مایک پومپئو در پیام توییتری‌اش با اشاره به این که «ایالات متحده همواره برای اصلاح موازین حقوق بشر در ایران فشار آورده»، از عملکرد شورای حقوق بشر سازمان ملل انتقاد کرد و نوشت: این نهاد سازمان ملل «هر سال شمار زیادی قطعنامه درباره اسرائیل صادر می‌کند اما درباره ایران فقط یک قطعنامه، و درباره کره شمالی هم یک قطعنامه صادر کرده است».

آقای پومپئو در توئیت دیگری، نموداری از بازداشت‌شدگان یک سال اخیر در ایران را بازنشر کرده است که مطابق آن، شمار بازداشتی‌ها از دی ۱۳۹۵ تا دی ۱۳۹۶ چندین برابر افزایش یافته است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در توئیتی دیگر با اشاره به موج بازداشت‌ها در ایران، از جمله پنج‌ هزار نفر در جریان اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته، ۳۰ زن در جریان اعتراض‌ها به حجاب اجباری، صدها تن از دراویش، ده‌ها فعال محیط زیست، ۴۰۰ نفر در اهواز و ۳۰ کشاورز در اصفهان نوشته است: «تمامی اینها را رژیم جنایتکار ایران زندانی کرده است. حق مردم ایران است که به خاطر حقوق بشر مورد احترام قرار گیرند.»

اعتراض‌های سراسری دی‌ماه گذشته در ایران دست‌کم ۲۵ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت و حدود پنج هزار نفر نیز بازداشت شدند.

صدور احکام سنگین برای بازداشتی‌های آن اعتراض‌ها نیز در هفته‌های اخیر با اعتراض‌هایی همراه شده و از جمله شماری از دانشجویانی که در دی‌ماه بازداشت شده بودند اکنون از صدور حبس‌های سنگین برای خود خبر می‌دهند.

آقای پومپئو در یک توییت دیگر، با انتشار تصویری نوشته است: «نزدیک به ۳۰ درصد از جوانان ایران بیکار هستند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین نوشته است: «رژیم فاسد ایران در غنی کردن سپاه پاسداران، حزب‌الله و حماس کوشیده و در حالی که خانواده‌های ایرانی دچار مشکل هستند، ثروت ملی کشور را در راه جنگ‌های نیابتی در بیرون از ایران به یغما برده است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به اظهارات جدید وزیر خارجه آمریکا نشان نداده‌اند اما پیش از این، اتهام‌های مشابه را رد کرده‌اند.

توئیت‌های وزیر خارجه آمریکا یک روز پس از انتشار مقاله‌ای از وزیر خارجه ایران منتشر شده است. محمدجواد ظریف در یادداشت خود که در پاسخ به شروط دوازده گانه مایک پومپئو نوشت، فهرستی از مطالبات تهران از واشینگتن را مطرح کرد.

از سوی دیگر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با این که بارها به مشکلات اقتصادی در ایران اشاره کرده اما راه حل این مشکلات را «اقتصاد مقاومتی» خوانده است که مراد از آن روشن نیست.

او همچنین چند روز پیش، از مجلس خواست که لایحه پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، از جمله مقابله با پول‌شویی و مقابله با تأمین مالی تروریسم، را کنار بگذارند و «مستقلا در این موارد قانونگذاری کنند».

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تأکید کرده است که در مذاکره با کشورهای اروپایی درباره سرنوشت برجام، اروپا «باید تضمین دهد» که به دو موضوع برنامه‌های موشکی و اقدامات ایران در منطقه نخواهد پرداخت.

با استفاده از توئیت‌های پمپئو و رادیوفردا/ ح. ج./ ف. دو.

XS
SM
MD
LG