لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۲۳

آمریکا اعدام محمد ثلاث را محکوم کرد


آمریکا، روز دوشنبه ۲۸ خرداد، اعدام محمد ثلاث، درویش گنابادی را محکوم کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با «بی رحمانه» و «ناعادلانه» خواندن حکم اعدام محمد ثلاث، از متحدان آمریکا در سراسر جهان نیز خواست این اقدام حکومت ایران را محکوم کنند.

دادستانی تهران صبح دوشنبه ۲۸ خرداد، اعلام کرد حکم اعدام محمد ثلاث، ۵۱ ساله، اجرا شده‌است. آقای ثلاث متهم بود سه مامور پلیس را در جریان درگیری با دراویش زیر گرفته‌است، اما وکیل او تاکید داشت، او بی‌گناه است و سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته بود اعدام او «عدالت را قربانی می‌کند».

وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر خود نوشته است: ازهمه متحدان و هم پیمانانمان می خواهیم تا در محکوم کردن اعدام بی رحمانه و ناعادلانه آقای ثلاث به ما بپیوندند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است: «ما از همه مقامات ایرانی می خواهیم تا صدها درویش را که به خاطر عقایدشان در زندان به سر می برند، از جمله رهبرشان دکتر نورعلی تابنده ۹۱ ساله، که دست کم برای چهار ماه گذشته تحت بازداشت خانگی است و نیازمند مراقبت پزشکی فوریست، آزاد کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است:«مردم ایران شایسته حکومت قانون، زمامداری شفاف و و مسوولیت پذیر و احترام به حقوق بشر و آزادیهای بنیادین هستند، نه مجازاتهای بیرحمانه که همواره با ماهیت این رژیم آمیخته است.»

تجمع اعتراضی دراویش گنابادی در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، در محدوده خیابان پاسداران تهران، در ۳۰ بهمن ماه سال گذشته با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد.

در فیلمی از شب درگیری بین دراویش و نیروهای انتظامی و بسیج در شبکه‌های اجتماعی، اتوبوس سفیدرنگی دیده می‌شود که به صورت زیگزاگی به سمت نیروهای پلیس حرکت می‌کند.

محمد ثلاث در دادگاه به اتهام «زیر گرفتن سه مامور پلیس با اتوبوس»، به سه بار قصاص محکوم شد.

در جریان محاکمه خبرگزاری‌های داخلی به نقل از آقای ثلاث گفتند که او «عمدی بودن قتل ماموران انتظامی را رد کرده است». اما زینب طاهری، وکیل او و پسر و دخترش، گفته‌اند آقای ثلاث اساسا سه ساعت پیش از حادثه بازداشت شده و راننده اتوبوس نبوده است.

این در حالی است که در یک فایل صوتی منتسب به محمد ثلاث، وی تاکید کرده است که راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.

در همین زمینه، وکیل محمد ثلاث روز یکشنبه در توئیتر خود خطاب به دادستان تهران نوشته بود که «من با سابقه سال‌ها وکالت ضمانت می‌کنم‌ او بی‌گناه است و ادله غیرقابل انکاری دارم که او بی‌گناه است. دلیل این عجله و ظلم چیست؟»

زینب طاهری افزوده بود: «دستگاه قضایی ایران قصد ندارد سخنان» او درباره «بی‌گناهی» محمد ثلاث را بشنود و به همین دلیل از «تمام ملت ایران و مردم جهان و مقامات بین‌المللی کمک فوری» می‌طلبد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز ساعاتی پیش از اعدام این درویش گنابادی از مقام‌های ایرانی خواسته بود که روند اعدام را متوقف کنند.

به گفته عفو بین‌الملل اطلاعات دریافتی توسط این سازمان نشان می‌دهد که پیگیری روند اعدام «عدالت را قربانی خواهد کرد». عفو بین‌الملل ضمن فراخواندن مقام‌های ایرانی به توقف حکم اعدام، خواستار تجدید دادرسی در این پرونده مطابق با استانداردهای جهانی دادرسی عادلانه و عدم توسل به مجازات اعدام است.

XS
SM
MD
LG