لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۲۰

محمد ثلاث اعدام شد


دادستانی تهران صبح دوشنبه ۲۸ خرداد، اعلام کرد حکم اعدام محمد ثلاث، درویش گنابادی اجرا شده‌است. آقای ثلاث متهم بود سه مامور پلیس را در جریان درگیری با دروایش زیر گرفته‌است، اما وکیل او تاکید داشت او بی‌گناه است و سازمان عفو بین‌الملل نیز گفته بود اعدام او «عدالت را قربانی می‌کند».

خبرگزاری‌های ایران می‌گویند حکم اعدام محمد ثلاث باباجانی، سحرگاه روز دوشنبه، در زندان، اجرا شده‌است.

محمد ثلاث در میانه فروردین ماه، به اتهام «زیر گرفتن سه مامور پلیس با اتوبوس»، در جریان درگیری‌ بین دراویش گنابادی و نیروهای امنیتی در خیابان پاسداران تهران، به سه بار قصاص محکوم شد.

درگیری میان نیروهای انتظامی و بسیج و دروایش گنابادی، روز ۳۰ بهمن در پی تجمع اعتراضی دراویش در اطراف خانه نورعلی تابنده، قطب این سلسله، رخ داد. این تجمع با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به خشونت کشیده شد.

در فیلمی از شب درگیری بین دراویش و نیروهای انتظامی و بسیج در شبکه‌های اجتماعی، اتوبوس سفیدرنگی دیده می‌شود که به صورت زیگزاگی به سمت نیروهای پلیس حرکت می‌کند.

در جریان محاکمه خبرگزاری‌های داخلی به نقل از آقای ثلاث گفتند که او «عمدی بودن قتل ماموران انتظامی را رد کرده است». اما زینب طاهری، وکیل او و پسر و دخترش، گفته‌اند آقای ثلاث اساسا سه ساعت پیش از حادثه بازداشت شده و راننده اتوبوس نبوده است.

در یک فایل صوتی که از محمد ثلاث منتشر شده، او می‌گوید راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.

خانم طاهری روز یکشنبه در توئیتر خود خطاب به دادستان تهران نوشته بود که «من با سابقه سال‌ها وکالت ضمانت می‌کنم‌ او بی‌گناه است و ادله غیرقابل انکاری دارم که او بی‌گناه است. دلیل این عجله و ظلم چیست؟»

این وکیل دادگستری افزوده بود «دستگاه قضایی ایران قصد ندارد سخنان» او درباره «بی‌گناهی» محمد ثلاث را بشنود و به همین دلیل از «تمام ملت ایران و مردم جهان و مقامات بین‌المللی کمک فوری» می‌طلبد.

سازمان عفو بین‌الملل نیز ساعاتی پیش از اعدام این درویش گنابادی از مقام‌های ایرانی خواسته بود که روند اعدام را متوقف کنند. به گفته عفو بین‌الملل اطلاعات دریافتی توسط این سازمان نشان می‌دهد که پیگیری روند اعدام «عدالت را قربانی خواهد کرد». عفو بین‌الملل ضمن فراخواندن مقام‌های ایرانی به توقف حکم اعدام، خواستار تجدید دادرسی در این پرونده مطابق با استانداردهای جهانی دادرسی عادلانه و عدم توسل به مجازات اعدام است.

شادی صدر، حقوق‌دان و فعال مدنی، نیز روز یک‌شنبه در صحفه فیس‌بوک خود تاکید کرده بود محمد ثلاث «به فاصله کوتاهی پس از این اقاریر (در مورد زیر گرفتن نیروهای پلیس)، چندبار اعلام کرده که از ترس مردن زیر شکنجه آن چه را که بازجویان از او خواسته‌اند، تکرار کرده است».

به گفته خانم صدر «رد شدن درخواست وکلا برای اعاده‌ی دادرسی، و عدم استماع شهادت شهودی که معرفی کرده‌اند که دیده‌اند راننده‌ی اتوبوس یک مرد جوان بوده و نه محمد ثلاث و شاهدانی که دستگیری او را چند ساعت پیش از وقوع حادثه دیده‌اند، روند «حقیقت‌یابی» درباره‌ی دو موضوع اساسی، حضور یا عدم حضور ثلاث در صحنه‌ی جرم و اخذ اقرار زیر شکنجه را برای همیشه به بن‌بست می‌کشاند».

زینب طاهری، وکیل محمد ثلاث، گفته بود که در متن لایحه اعاده دادرسی ارسالی به دیوان‌عالی کشور، گفته شده که «شاهدان جدیدی» حاضر به شهادت شده‌اند که می‌گویند راننده اتوبوس را دیده‌اند که یک «مرد جوان» بوده است.

جامعه دراویش گنابادی نیز از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه خیابان پاسداران خواسته بود که از اجرای «قصاص» تا زمان تکمیل شواهد قانونی علیه آقای ثلاث صرف‌نظر کنند.

دادستانی هنوز واکنشی به اظهارات مربوط به اقرار تحت شکنجه نشان نداده است. غلامرضا انصاری، معاون نظارت و بازرسی دیوان عالی کشور، هشتم خرداد ماه اظهارات وکیل آقای ثلاث را مبنی بر پذیرش درخواست اعاده دادرسی رد کرده بود.

با استفاده از ایرنا، فیس‌بوک و گزارش‌های رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG