لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۰

ابراز نگرانی عفو بین‌الملل در مورد اعدام قریب‌الوقوع محمد ثلاث


محمد ثلاث می‌گوید راننده اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.
محمد ثلاث می‌گوید راننده اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل با ابراز نگرانی نسبت به اعدام قریب‌الوقوع محمد ثلاث، از مقام‌های ایرانی خواسته است که روند اعدام این درویش گنابادی، و حکم صادره برای او را متوقف کنند. همزمان به نقل از یکی از وکلای آقای ثلاث گزارش شده که او سحرگاه دوشنبه اعدام خواهد شد.

در بیانیه عفو بین‌الملل که شامگاه یکشنبه ۲۸ خرداد منتشر شده، با اشاره به تماس روز شنبه مسئولان زندان با خانواده محمد ثلاث برای دیدار آخر با این درویش گنابادی محکوم به اعدام، نسبت به احتمال اعدام او در ساعات یا روزهای آینده ابراز نگرانی شده است.

این بیانیه یادآوری می‌کند که اطلاعات دریافتی عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که پیگیری روند اعدام آقای ثلاث توسط مقام‌های ایرانی، عدالت را قربانی خواهد کرد و از این رو این سازمان ضمن فراخواندن مقام‌های ایرانی به توقف این حکم، خواستار تجدید دادرسی در این پرونده مطابق با استانداردهای جهانی دادرسی عادلانه و عدم توسل به مجازات اعدام است.

پیشتر به نقل از زینب طاهری٬ از وکلای مدافع محمد ثلاث، گزارش شده بود که موکل او روز دوشنبه اعدام خواهد شد. در صفحات توئیتر و تلگرام منتسب به خانم طاهری همچنین اعلام شده که او «ادله غیرقابل انکاری دال بر بی‌گناهی» این درویش گنابادی در اختیار دارد و خواستار ورود رهبر جمهوری اسلامی به این پرونده شده است.

خانم طاهری روز یکشنبه ۲۷ خرداد در صفحه توئیتر خود خطاب به دادستان تهران نوشته که «من با سابقه سال‌ها وکالت ضمانت می‌کنم‌ او بی‌گناه است و ادله غیرقابل انکاری دارم که او بی‌گناه است. دلیل این عجله و ظلم چیست؟»

وی اضافه کرده که دادستانی می‌تواند وی را نیز به دلیل «دفاع از یک بی‌گناه» بازداشت کند٬ چرا که وی نمی‌تواند «شرافت» خود را بفروشد.

این وکیل مدافع در توئیت دیگری نوشته است: «دستگاه قضایی ایران قصد ندارد سخنان» وی درباره «بی‌گناهی» محمد ثلاث٬ درویش متهم به قتل سه مامور ناجا، را بشنود و او به همین دلیل از «تمام ملت ایران و مردم جهان و مقامات بین‌المللی کمک فوری» می‌طلبد.

خانم طاهری که پیش از این در کانال تلگرامی‌اش اعلام کرده بود به توصیف او، «شواهد، گویای وجود عزمی جزم توسط دستی پنهان برای عدم رسیدگی عادلانه به پرونده است»٬ از رهبر جمهوری اسلامی درخواست کرده که در این پرونده مداخله کند.

این وکیل آقای ثلاث توضیح بیشتری درباره این عوامل نداده٬ اما گفته بود که در متن لایحه اعاده دادرسی داده شده به دیوان‌عالی کشور، گفته شده که «شاهدان جدیدی» حاضر به شهادت شده‌اند که می‌گویند راننده اتوبوس را دیده‌اند که یک «مرد جوان» بوده است.

خانم طاهری در حالی این خبر را منتشر کرده که خانواده محمد ثلاث روز یکشنبه برای آخرین دیدار با وی به زندان رفتند. گفته می‌شد احتمال دارد وی سحرگاه روز چهارشنبه اعدام شود.

سعید اشرف‌زاده٬ از دیگر وکلای مدافع محمد ثلاث، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا گفته که از زندان با خانواده موکلم تماس گرفته شده که برای آخرین ملاقات به زندان مراجعه کنند.

نرگس ثلاث از آخرین دیدار خانواده با محمد ثلاث در زندان می‌گوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:07 0:00
لینک مستقیم

همزمان٬ جامعه دراویش گنابادی از خانواده‌های جان‌باختگان حادثه گلستان هفتم خواست که از اجرای حکم «قصاص» تا زمان تکمیل شواهد قانونی علیه ثلاث صرف‌نظر کنند.

محمد ثلاث به قتل سه مأمور پلیس با اتوبوس در درگیری‌های خیابان پاسداران تهران در دی پارسال متهم شده و با تایید دیوان عالی ایران،حکم سه بار قصاص، یک‌سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق برای وی قطعی شده است.

این در حالی است که به گفته زینب طاهری و پسر و دختر او، آقای ثلاث سه ساعت پیش از این حادثه بازداشت شده و راننده اتوبوس نبوده است.

همچنین در یک فایل صوتی که از محمد ثلاث منتشر شده، وی می‌گوید که راننده این اتوبوس نبوده و به دلیل «چند ساعت شکنجه» در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده است.

جامعه دراویش به خانواده‌های «داغ‌دیده» ناجا نوشته که در طول دو دهه گذشته٬ دراویش گنابادی را با «دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی، از نظر مذهب و دین و عقیده و مرام و مسلک روبروی مردم قرار داده‌اند تا در وقت مقتضی از سرکوب ما به دست مردم عزیز به منافع و مطامع خویش برسند».

در این نامه٬ ماجرای گلستان هفتم سال ۹۶ نیز «طرح‌ریزی» عده‌ای که به نام آنها اشاره‌ای نشده٬ عنوان شده و آمده است که این عده٬ «مأموران شریف ناجا را با لطایف‌الحیل علیه یک عده درویش گنابادی که خواسته‌ای جز احقاق حقوق حقه شهروندی و اعتقادی‌شان نداشتند وادار به صف‌آرایی کردند».

جامعه دراویش با اشاره به این موضوع که محمد ثلاث بارها گفته راننده اتوبوسی که ماموران ناجا را زیر گرفت نبوده٬ از خانواده‌های کشته‌شدگان ناجا در این ماجرا خواسته‌اند «با سعه‌ صدر و صبوری» اجرای حکم قصاص ثلاث را به تعویق بیندازند.

در این نامه از این خانواده‌ها خواسته شده از دادگاه بخواهند «زمانی حکم قصاص او را به موقع اجرا بگذارد که پرونده‌ او در یک دادرسی عادلانه و با حضور وکیل و طی کلیه‌ مراحل قانونی رسیدگی کامل شود».

در تجمعات اعتراضی خیابان پاسداران در ۳۰ دی‌ماه پارسال که در اعتراض به افزایش محدودیت‌ها علیه نورعلی تابنده٬ قطب دراویش گنابادی با دخالت نیروهای لباس شخصی به خشونت کشیده شد٬ ده‌ها نفر از هواداران دراویش هم در حمله نیروهای انتظامی نیز مجروح و صدها نفر از آنان بازداشت شدند.

شماری از دستگیر شدگان هنوز در بازداشت هستند و عده‌ای از آنان محاکمه و به حبس محکوم شده‌اند.

فعالان دراویش در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت مجذوبان نور که اخبار مربوط به دراویش را پوشش می‌دهد٬ در روزهای اخیر گزارش کرده‌اند که ۱۰ زن درویش زندانی در زندان قرچک، در اعتراض به «ضرب و جرح» و «خشونت سازمان‌یافته» به دست گارد این زندان، از روز جمعه، ۲۵ خرداد، اعتصاب غذا کرده‌اند.

در حالی‌که احدالله سینکایی، دادستان عمومی و انقلاب قرچک، این گزارش‌ها را تکذیب کرده٬ سازمان عفو بین‌الملل پیش از این خبر داده بود که دراویش زن در زندان قرچک «مورد تمسخر و آزار گفتاری از جمله دشنام‌های جنسی قرار می‌گیرند و دسترسی به خدمات درمانی مناسب ندارند».

۱۹ خرداد نیز وب‌سایت مجذوبان نور از اعتصاب غذای هشت تن از دراویش مرد زندانی در زندان تهران بزرگ خبر داده بود. این وب‌سایت دو روز بعد نیز خبر داد که حسین هاشمی و علیرضا قاسمی نیز اعتصاب غذا کرده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های ایسنا٬ مهر٬ وب‌سایت مجذوبان نور و رادیو فردا/ب.ب/ ک.ر
XS
SM
MD
LG