لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

نشست سه جانبه آمریکا، امارات و اسرائیل؛ «ایران و صلح ابراهیم از محورهای مذاکرات»


نشست وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل در تابستان گذشته (عکس از آرشیو)
نشست وزرای خارجه آمریکا و اسرائیل در تابستان گذشته (عکس از آرشیو)

وزارت امور خارجه آمریکا روز شنبه ۱۷ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور، روز چهارشنبه آینده با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه امارات نشست سه جانبه‌ای برگزار خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی در این نشست درباره دستاوردهای معاهده صلح ابراهیم و نگرانی‌ها درباره ایران مذاکره خواهد شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده است که ابتدا آنتونی بلینکن به طور جداگانه با یائیر لاپید و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان دیدار می‌کند و سپس دیدار سه جانبه‌ای با آنها برگزار می‌کند.

طبق این بیانیه، در این نشست سه جانبه آنها پیشرفت‌های به دست آمده از زمان امضای معاهده صلح ابراهیم در سال گذشته، فرصت‌های آینده برای همکاری، و مسائلی مانند امنیت و ثبات منطقه را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

در همین حال نشریه «اکسیوس» نوشته است این نخستین نشست سه جانبه بین وزاری خارجه آمریکا، اسرائیل و امارات از زمان امضای معاهده صلح بین اسرائیل، امارات و بحرین در کاخ سفید در ۲۵ شهریور سال گذشته است.

سال گذشته با تلاش‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت امریکا توافق‌های عادی‌سازی رابطه اسرائیل با امارات متحده عربی، بحرین، سودان و مراکش حاصل شد.

ابتکار امارات و اسرائیل

«اکسیوس» می‌گوید برگزاری این نشست یک گام مهم از سوی دولت جو بایدن برای تقویت این پیمان صلح است.

طبق این گزارش، ابتکار این نشست سه جانبه به طور مشترک توسط یائیر لاپید و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان مطرح شده است و آنها به آنتونی بلینکن گفته‌اند که برای این نشست سه جانبه واشینگتن خواهند آمد.

مقام‌های اسرائیلی به اکسیوس گفته‌اند، این نشست سه جانبه فرصتی خواهد بود تا اسرائیل و امارات نگرانی‌های خود را از برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی مطرح کنند.

هفته گذشته جلسه مشترک هیات دیپلماتیک، امنیتی و نظامی اسرائیل و آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران برگزار شد.

اسرائیل با بازگشت آمریکا به توافق هسته ای با ایران موسوم به برجام مخالف است. مذاکرات احیای برجام از بعد از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به درخواست تهران متوقف شده است و هنوز زمان مشخصی برای از سرگیری آن اعلام نشده است.

یک مقام ارشد آمریکایی پیشتر در خصوص مذکرات هیات های ایالات متحده و اسرائیل به رویترز گفته بود، دولت بایدن به راه‌حل دیپلماتیک با ایران پایبند است اما در صورت لزوم آماده خواهد بود تا «راه‌های دیگری» را برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی را بیازماید.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز سه‌شنبه ۱۳ مهر در دیدار با ایال هولاتا، همتای اسرائیلی خود، با تأکید مجدد بر تعهد دولت آمریکا به امنیت اسرائیل، گفت که «آمریکا هیچگاه به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست یابد.»

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در این دیدار گفت که در صورت شکست دیپلماسی با ایران، «واشینگتن گزینه‌های دیگری را برای جلوگیری از دستیابی تهران به جنگ‌افزار هسته‌ای در نظر خواهد گرفت.»

در این دیدار علاوه بر مقامات امنیتی، مسئولان بلندپایه نظامی، اطلاعاتی، و دیپلماتیک دو کشور نیز حضور داشتند.

با استفاده از وب سایت وزارت خارجه آمریکا، اکسیوس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG