لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۵

تاکید ژنرال مکنزی بر حمایت آمریکا از ثبات لبنان


ژنرال کنت مکنزی روز چهارشنبه با میشل عون رئیس جمهوری لبنان دیدار کرد.
ژنرال کنت مکنزی روز چهارشنبه با میشل عون رئیس جمهوری لبنان دیدار کرد.

ژنرال کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده موسوم به «سنتکام»، روز چهارشنبه ۱۸ تیر هنگام دیدار از بیروت بر حمایت دولت آمریکا از ثبات لبنان تاکید کرد. همزمان با این دیدار تظاهراتی در اعتراض به سیاست آمریکا در لبنان با شرکت گروه‌های مختلف از جمله حزب الله برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دیدار ژنرال کنت مکنزی از لبنان که کمک‌های نظامی قابل توجهی از آمریکا دریافت می‌کند یک روز پس از آن انجام می شود که گروه حزب الله انتقاد از خانم دورثی شی، سفیر آمریکا را تشدید و را به دخالت آشکار در امور داخلی لبنان متهم کرد.

لبنان با یک بحران اقتصادی شدید دست و پنجه نرم می کند که بزرگترین خطر برای ثبات این کشور از زمان جنگ داخلی سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ تلقی می شود.

گروه مسلح حزب الله که در سال ۱۹۸۲ با کمک سپاه پاسداران ایران تاسیس شد از سوی آمریکا و تعدادی از کشورهای اروپایی به عنوان یک گروه تروریستی تلقی می شود. ولی درعین حال یکی از بازیگران مهم عرصه سیاست لبنان است و از دولت فعلی این کشور به نخست وزیری حسن دیاب حمایت می کند.

سفارت آمریکا در بیروت در بيانيه‌ای گفت:«ژنرال مک کنزی در این دیدار بر اهمیت حفظ ثبات، امنیت و استقلال لبنان تاکید کرده است.»

همزمان با دیدار این فرمانده آمریکایی چند ده نفر در اطراف فرودگاه بیروت تظاهرات کردند و تعدادی از آنها پرچم‌های گروه حزب الله را در دست داشتند. شبکه تلویزیونی «المنار» وابسته به گروه حزب الله در پوشش خود از این خبر گفت تظاهرات منعکس کننده پیام‌های مهمی علیه آمریکا بود.

«المنار» افزود یکی از این پیام‌ها مخالفت با مراسم یادبود برای ۲۴۱ پرسنل نظامی آمریکاست که در جریان بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در بیروت کشته شدند. قرار است این مراسم همزمان با دیدار ژنرال مک کنزی از بیروت برگزارشود.

سفارت آمریکا در بیروت در بخش دیگری از بیانیه خود گفت یکی از برنامه‌های دیدار یک روزه ژنرال مک کنزی از بیروت «شرکت در مراسم یادبود نظامیان آمریکایی است که جان خود را برای خدمت به کشور از دست دادند.»

دولت آمریکا حزب الله لبنان را مسئول این حمله در سال ۱۹۸۳ می داند که قبل از بمب گذاری در سفارت آمریکا در بیروت روی داد.

سیدحسن نصرالله در سخنرانی سه شنبه شب خود گفت سفیر آمریکا در انتصاب مقامات ارشد بانک مرکزی لبنان دخالت کرده و آنرا رفتار «استعماری» توصیف کرد.

دورثی شی، سفیر آمریکا گفت تصمیم گیری در مورد این انتصاب‌ها برعهده دولت لبنان است و او فقط تلاش کرده اهمیت اعتبار بین المللی در انتخاب کارشناسان بانک مرکزی را به دولت لبنان منتقل کند.

منبع: رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG