لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

گروهی از اعضای کنگره «با هدف احیای روابط آمریکا و روسیه» وارد مسکو شدند


سناتور ریچارد شلبی: «به نظر ما، بهتر است گفت‌وگویی انجام شود».
سناتور ریچارد شلبی: «به نظر ما، بهتر است گفت‌وگویی انجام شود».

یک گروه از اعضای جمهوری‌خواه کنگره ایالات متحده، با هدف ایجاد زمینه‌هایی برای احیای روابط و نظارت بر وضعیت اقتصادی روسیه چهار سال پس از تحریم‌های غرب علیه آن کشور، وارد مسکو شدند.

قانون‌گذاران آمریکایی پیش از سفر به مسکو در سن‌پترزبورگ بافرماندار این شهر دیدار کردند. گئورگی پولتافچنکو در مورد سفر نمایندگان کنگره «ابراز امیدواری» کرده و می‌گوید «برای همکاری در همه زمینه‌ها آمادگی وجود دارد».

نمایندگان جمهوری‌خواه به دعوت جان هانتسمن، سفیر کشورشان در مسکو به روسیه رفته‌اند. بنا بر گزارش‌ها این گروه از قانون‌گذاران، از چهره‌های نزدیک و یا متحد دونالد ترامپ به‌شمار می‌روند.

کاخ کرملین روسیه و کاخ سفید آمریکا، هفتم تیرماه به‌طور همزمان اعلام کردند که ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا، روز ۱۶ ژوئیه، دو هفته دیگر، در هلسینکی، پایتخت فنلاند با هم دیدار خواهند کرد.

این نخستین دیدار رسمی دو رهبر خواهد بود و بسیاری از متحدان ایالات متحده در اروپا، که منتقد سیاست‌های روسیه هستند، از نزدیک آن را دنبال خواهند کرد.

سناتور ریچارد شلبی، یکی از قانون‌گذاران آمریکایی که به روسیه رفته به شبکه سی‌ان‌ان گفته «به نظر ما، بهتر است گفت‌وگویی انجام شود».

سناتور جان کندی، یکی دیگر از این قانون‌گذاران، نیز می‌گوید آن‌ها خواستار «دیدار با مقام‌های دولت روسیه و امیدوار به ایجاد مناسباتی میان دو طرف و گفت‌وگو در مورد منافع و مشکلات مشترک» هستند.

سناتور کندی در پیوند با تحریم‌های غرب علیه مسکو به‌دلیل بحران اوکراین و الحاق شبه‌جزیره کریمه توسط روسیه، نیز گفته می‌خواهد از نزدیک بر وضعیت اقتصادی روسیه نظاره کند: «برخی می‌گویند [اقتصاد روسیه] ویران شده، برخی می‌گویند با افزایش بهای نفت به‌مراتب بهتر شده، بعضی‌ها می‌گویند همه پول خود را خرج سوریه و جنگ‌افزار می‌کند و مردم از گرسنگی رو به مرگ هستند، بعضی‌‌ها هم می‌گویند این حرف‌ها درست نیست. در نتیجه، شخصا نمی‌دانم».

او به پرسش در رابطه با اتهام‌های جامعه اطلاعاتی کشورش به روسیه مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا و این‌که آیا این موضوع در دیدارهای احتمالی مطرح خواهد شد، پاسخ داده است: «الان نمی‌خواهم یک ماجرای بین‌المللی راه بیاندازم. ولی به گفت‌وگوهای روشن در مورد این چیزها، عقیده دارم».

گروه قانون‌گذاران آمریکایی روز ۳۰ ژوئن، نهم تیر ماه، به روسیه سفر کرده و تا پنجم ژوئیه، دو روز دیگر، در آن کشور خواهند ماند. شـش سناتور و یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا، اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند. تا کنون کاخ کرملین در مورد دیدار احتمالی میان این گروه از نمایندگان کنگره و ولادیمیر پوتین، اظهار نظری نکرده‌است.

با استفاده از گزارش اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG