لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۰

وزیر خارجه آمریکا: موضع ما علیه جمهوری اسلامی مبتنی بر بازدارندگی است


وزیر خارجه آمریکا می‌گوید موضع دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر خصومت نیست، بلکه بر بازدارندگی و حفاظت از منافع آمریکا استوار است.

مایک پومپئو که روز جمعه ۹ اسفند در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا شرکت کرده بود، با دفاع از سیاست فشار حداکثری بر ایران، گفت اقداماتی مانند حذف قاسم سلیمانی، جدیت دولت آمریکا در حفاظت از منافع خود نشان داد.

او گفت ما با حذف قاسم سلیمانی خطر را برای سربازان و دیپلمات‌های آمریکا «کاهش دادیم» و واکنش محدود ایران به این اقدام نشان داد که آنها درک می‌کنند در جنگ با ما بازنده هستند.

آقای پومپئو با رد انتقادها از رویکرد دیپلماتیک دولت ترامپ در قبال ایران اظهار داشت: «جمهوری اسلامی حامی شماره یک تروریسم در جهان است و بیش از هر کشور دیگری یهودستیز است.»

وزیر خارجه آمریکا گفت تلاش‌ها و فشارهای آمریکا موجب شده که حکومت ایران از ۵۰ میلیارد دلار از درآمدش محروم شود و کشورهای بیشتری حزب‌الله لبنان را به عنوان گروه تروریستی اعلام کند.

وی سپس افزود که این نمونه‌ها به خوبی موفق بودن رهبری آمریکا در سطح جهان را نشان می‌دهد.

آقای پومپئو با تاکید بر اینکه یکی از ایرادهای مهم برجام این بود که زمانی کوتاه برای محدودیت‌های اعمال‌شده علیه ایران در نظر گرفته بود، گفت: «با کشورهای اروپایی در تماس هستیم و سعی می‌کنیم روسیه و چین را متقاعد کنیم که با پایان این محدودیت‌ها سلاح به دولتی که حامی شماره یک تروریسم است،‌ داده نشود.»

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش نیروی قدس سپاه در افغانستان اطمینان داد اقدامات ایران در افغانستان را از نزدیک رصد می‌کنیم که ببینیم آنها قصد دارند خطری را متوجه سربازان آمریکا را می‌کنند یا خیر.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به سوالی درباره همکاری آمریکا با ایران در زمینه مقابله با ویروس کرونا، گفت سیستم بهداشتی ایران تمایلی ندارد که در این زمینه اطلاعات کافی بدهد ولی ما از هرگونه همکاری در زمینه فعالیت‌های مقابله با ویروس کرونا استقبال می‌کنیم.

او تاکید کرد که نقل و انتقال دارو به ایران هیچ‌وقت تحریم نبوده است و این موضوع ربطی به فشار حداکثری بر ایران برای تغییر سیاست‌های این کشور ندارد.

XS
SM
MD
LG