لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

فوتبالیست زن سال به «دختر آبی» ادای احترام کرد


مگان راپینو و لیونل مسی در مراسم دریافت جایزه فیفا ۲۰۱۹
مگان راپینو و لیونل مسی در مراسم دریافت جایزه فیفا ۲۰۱۹

مگان راپینو، بازیکن سرشناس فوتبال زنان، روز دوشنبه، اول مهرماه، هنگام دریافت جایزه فیفا برای بهترین بازیکن زن سال، ضمن ادای احترام به سحر خدایاری معروف به «دختر آبی» از او به‌ عنوان یکی از منابع الهام خود نام برد.

در مراسم معرفی بهترین‌های فوتبال دنیا که روز دوشنبه در ایتالیا برگزار شد، لیونل مسی با جا گذاشتن کریستینا رونالدو و ویرجیل فان دایک، برای ششمین بار به‌عنوان بهترین بازیکن مرد جهان معرفی شد.

در این مراسم، مگان راپینو، مهاجم تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، نیز که جایزه بهترین بازیکن زن سال را دریافت کرد، با یاد کردن از رحیم استرلینگ و کلیدو کولیبالی، دو فوتبالیست مبارز ضدنژادپرستی، و سحر خدایاری معروف به «دختر آبی» از آنان به‌ عنوان منابع انگیزه و الهام خود نام برد.

خانم راپینو که خود همجنسگراست، همچنین به جامعه دگرباشان (LGBTQ) ادای احترام کرد.

در مراسم فیفا با عنوان «دِ بست»، عنوان بهترین مربی سال مردان نیز به یورگن کلاپ، مربی لیورپول انگلستان، رسید. ضمن آن‌ که الیسون بکر، دروازه‌بان لیورپول، به‌ عنوان بهترین دروازه‌بان سال فیفا شناخته شد.

سحر خدایاری پس از تلاش برای ورود به استادیوم برای تماشای مسابقات لیگ برتر ایران بازداشت شد. او در اعتراض به بازداشت و برخورد نهادهای انتظامی و قضایی در نزدیکی دادسرا خودسوزی کرد و روز ۱۸ شهریور در بیمارستان درگذشت.

این حادثه در مرزهای ایران باقی نماند و چند هفته فوتبال ایران و مسئله ورود زنان به استادیوم‌ها را در صدر اخبار قرار داد.


در این میان واکنش خانم راپینو به مرگ «دختر آبی» نمونه‌ای تازه از اتفاقی است که این خبر را در صدر نگه داشت. پیش از او فوتبالیست‌های زن جهان از آلمان تا سوئد و ایتالیا به این رخداد واکنش نشان داده و یاد او را گرامی داشته‌اند.

هیچ قانون و مقرراتی ورود زنان به ورزشگاه‌ها در ایران را منع نمی‌کند، اما در سال‌های اخیر فقط در موارد محدودی به زنان اجازه داده شده که برای تماشای فوتبال یا سایر رشته‌های ورزشی مردان وارد ورزشگاه شوند.

این ممنوعیت در چند دهه اخیر به شدت اجرا شده و روحانیون ادعا می‌کنند که محیط به شدت مردانه ورزشگاه‌ها برای حضور زنان مناسب نیست.


روز دوشنبه در مراسم فیفا، رئیس این سازمان نیز در سخنرانی خود به مسئله ایران در این زمینه پرداخت و وعده داد که زنان در روز ۱۰ اکتبر، ۱۷ مهرماه، بتوانند به تماشای یک بازی ملی بنشینند، خبری که با تشویق حضار همراه شد.

جیانی اینفانتینو روز ۲۸ شهریورماه نیز گفته بود که امیدوار است همزمان با نزدیک شدن مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال، ایران به «وضعیت غیرقابل قبول» ممنوعیت ورود زنان به استادیوم‌ها پایان دهد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، توییتر، رادیوفردا/ ر. ش./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG