لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

میلیون‌ها آمریکایی راهی صندوق‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره شدند


انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا روز سه‌شنبه، ششم نوامبر، برابر با ۱۵ آبان‌ ماه با گشایش صندوق‌های انتخاباتی در ساعات بامدادی ساحل شرقی ایالات متحده آغاز شد.

در حال حاضر صندوق‌های رأی در ۲۶ ایالت به اضافه واشینگتن‌دی‌سی به روی رأی‌دهندگان گشوده شده است.

نتیجه این رای‌گیری مشخص خواهد کرد کدام‌یک از دو حزب اصلی قدرت را در مجلس نمایندگان و مجلس سنا در دست خواهد گرفت.

جمهوری‌خواهان، یعنی حزب حاکمه ترامپ، امیدوارند در این انتخابات همچنان اکثریت خود را در هر دو مجلس زیرمجموعه کنگره حفظ کنند.

انتخابات‌ میان‌دوره‌ای از آن جهت با این نام شناخته می‌شود که در میانه یک دوره چهار ساله ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

سنا و مجلس نمایندگان به طور مشترک کنگره آمریکا یا به عبارتی دیگر، قوه مققنه آمریکا، را تشکیل می‌دهند.

در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره تکلیف ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و همچنین ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا مشخص خواهد شد.

هر چهار سال یک‌بار، در حدود اواسط دوره ریاست رؤسای جمهور، انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار می‌شود که بر اساس آن، همه کرسی‌های مجلس نمایندگان و یک‌سوم کرسی‌های سنا، برای انتخاب دوباره به رأی گذاشته می‌شوند.

رسانه‌های ایالات متحده می‌گویند نتیجه رای‌گیری روز سه‌شنبه، پیامدهای مهمی بر کار دولت خواهد داشت و عملا به رای به سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری فعلی، تبدیل شده‌است.

دونالد ترامپ شامگاه گذشته در ایالت ایندیانا، در جریان یکی از کارزارهای انتخاباتی خود گفت: «سرنوشت تمام دستاوردهای ما به [انتخابات] فردا وابسته است.»

رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال به ۳.۵ درصد رسیده که نشان‌دهنده وضعیت خوب آن است، از سوی دیگر جهت‌گیری‌های سیاسی و اجتماعی ترامپ نیز می‌تواند به یک عامل موثر در نتیجه رای‌گیری روز سه‌شنبه تبدیل شود.

علاوه بر انتخابات کنگره نزدیک به ۴۰ فرمانداری نیز به رای‌ گذاشته می‌شود که خود می‌تواند پیامد‌های گسترده‌ای در تقریبا سراسر آمریکا در حوزه سیاست‌های ایالتی داشته باشد.

به نوشته روزنامه فایننشال تایمز، نتیجه این انتخابات برای دونالد ترامپ، رئیس جمهور، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا دست یافتن دموکرات‌ها به اکثریت در هر یک از این مجالس می‌تواند درها را برای آغاز تحقیقات در مورد جنبه‌های مختلف عملکرد دولت او باز کند.

حتی اگر جمهوری‌خواهان اکثریت خود را تنها در مجلس نمایندگان از دست بدهند، دونالد ترامپ از آن پس برای تصویب قوانین نیازمند «کمک» مخالفان سیاسی خود خواهد شد.

در هفته‌های منتهی به روز انتخابات، دونالد ترامپ با سفر به ایالت‌های مختلف ده‌ها سخنرانی انتخاباتی برگزار کرد و همزمان، باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین و از اعضای حزب دموکرات نیز سخنرانی‌های متعددی را در حمایت از حزب خود انجام داد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود دموکرات‌ها بتوانند به دست‌کم ۲۳ کرسی که برای دست‌یابی به اکثریت در مجلس نمایندگان به آن نیاز دارند برسند.

همین پیش‌بینی‌ها می‌گویند که جمهوری‌خواهان احتمالاً اکثریت خود را در مجلس سنا حفظ خواهند کرد که به آنها اجازه خواهد داد انتصابات رئیس جمهور در دیوان عالی و دیگر مناصب قضایی را به آسانی تأیید کنند.

هشدار نسبت به دخالت روسیه، چین و ایران در انتخابات کنگره

چهار مرکز اطلاعاتی و قانونی ایالات متحده روز جمعه ۲۷ مهر ماه در یک بیانیه مشترک هشدار دادند که ایران، روسیه و چین به دنبال دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا هستند و تاکید کردند که جلوگیری از این دخالت در اولویت قرار دارد.

در این بیانیه ذکر شده بود که این سه کشور از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی به دنبال ایجاد تفرقه، انتشار اطلاعات نادرست در مورد نامزدهای انتخابات و همچنین تولید محتوا در این خصوص برای رسانه‌های انگلیسی‌زبان هستند.

اواخر مردادماه نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ گفته بود که چین، ایران و کره شمالی در پی دخالت در انتخابات آمریکا هستند.

با استفاده از سی‌ان‌ان، رویترز و خبرگزاری فرانسه / پ.پ
XS
SM
MD
LG