لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۶

آمریکا موشک‌های لیزری در اختیار ارتش لبنان قرار داد


هواپیما آمریکایی حامل موشکهای ارسالی در فرودگاه بیروت در روز چهارشنبه.
هواپیما آمریکایی حامل موشکهای ارسالی در فرودگاه بیروت در روز چهارشنبه.

آمریکا روز چهارشنبه تعدادی موشک مجهز به هدف یاب لیزری به ارزش بیش از ۱۶ میلیون دلار به ارتش لبنان تحویل داد و این اقدام را نشانه «تعهد جدی و دائمی» خود به ارتش لبنان توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز دولت آمریکا از سال ۲۰۰۵ تاکنون بیش از ۲.۳ میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک کرده که هدف آن حمایت از نیرویی است که واشنگتن آنرا «تنها مدافع مشروع» کشور می داند. هنوز هم گروههای سیاسی و جناح های مختلف در لبنان به شدت مسلح هستند و گروه حزب الله مورد حمایت ایران قدرت فراوانی دارد.

سفارت آمریکا در بیروت در بیانیه‌ای اعلام کرد، این موشک ها که توسط یک هواپیمای باربری نظامی آمریکا به لبنان منتقل شده اند یکی از تسلیحات مهم جنگنده های تهاجمی «ای ۲۹ سوپر توکانو» است که قبلا به لبنان تحویل داده شده اند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در جریان دیدار روزهای اخیر خود از لبنان پیشنهاد همیشگی کشورش برای کمک به ارتش لبنان را تکرار کرد ولی افزود ابتدا لبنان باید «تمایل» خود برای دریافت این کمک ها را ابراز کند.

رهبر حزب الله لبنان که در فهرست گروههای تروریستی دولت آمریکاست هفته گذشته گفت، می تواند از ایران سامانه دفاع ضد هوایی را برای ارتش لبنان تامین کند و «هر آنچه را که لازم دارد برای تبدیل شدن به نیرومندترین ارتش منطقه بیاورد.»

حسن نصرالله در بخشی از سخنانش گفت:«نمی دانم چرا لبنان پیشنهاد ایران را نادیده می گیرد ولی شاهرگ ما را به دیگران می دهند.» اشاره او به دولت آمریکا بود که تحریم ها علیه حزب الله را تشدید کرده است.

در کابینه جدید لبنان به نخست وزیر سعد حریری سهم و حضور مستقیم گروه حزب الله افزایش یافته و اکنون سه وزارتخانه از جمله وزارت بهداشت که بودجه فراوانی دارد، در کنترل این گروه است.

با استفاده گزارش رویترز، ش.ر
XS
SM
MD
LG