لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۴

ورود ناو هواپیمابر آمریکایی به خلیج فارس همزمان با رزمایش سپاه


ناو  هواپیمابر آمریکایی یو اس اس جان سی استنیس (عکس از آرشیو)
ناو  هواپیمابر آمریکایی یو اس اس جان سی استنیس (عکس از آرشیو)

همزمان با برگزاری رزمایش «پیامبر اعظم۱۲» در خلیج فارس، ناو هواپیمابر آمریکایی یو اس اس جان سی استنیس روز جمعه ۳۰ آذر وارد منطقه خلیج فارس شده است.

در همین حال براساس گزارش برخی از رسانه‌ها، نیروهای سپاه پاسداران «یك پهپاد را به پرواز درآورده» و چند راکت در این منطقه شلیک کرده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نخستین ناو هواپیمابر آمریکایی است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی، موسوم برجام وارد منطقه خلیج فارس می شود.

وال‌استریت‌جورنال، روز ۱۳ آذر به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا، گزارش داده‌ بود که گروهی از شناورهای نظامی آمریکایی، از جمله ناو هواپیمابر «یواس‌اس جان سی. استنیس»، پس از یک دوره غیبت طولانی، به آب‌های خاورمیانه باز می‌گردند.

براساس این گزارش، این نخستین حضور نظامی ناوگان نظامی پس از هشت ماه غیبت در آب‌های خلیج فارس است و «قرار است نمایانگر قدرت آمریکا در برابر ایران باشد».

رزمایش سپاه پاسداران در منطقه خلیج فارس با نام «پیامبر اعظم۱۲» در خلیج فارس از ۲۴ آذر آغاز شده و در آن نیروهایی از استان‌های تهران، فارس و کرمان به این منطقه اعزام شده‌اند.

در همین حال فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران روزجمعه ۳۰ آذر انجام «علمیات آبی خاکی» را ویژگی اصلی این رزمایش ذکر کرد و افزود که نیروهای شرکت کننده در آن «دفاع از ساحل و هجوم به ساحل»را تمرین کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری میزان، وی درعین حال گفت که « دفاع ما ترکیبی از آفند و پدافند است که سبقه آفند(حمله) آن از پدافند(دفاع) بیشتر است».

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران همچنین اعلام کرد که روز شنبه «برای نخستین بار از عملیات تهاجمی در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی» رونمایی می شود.

وی گفت: «تجربیات نیروی زمینی سپاه در نبرد علیه تروریسم، امنیت مرز‌ها و تجربیات حاصل از جنگ‌های اخیر، موجب شکل گیری دکترین‌های تاکتیکی جدیدی شده است که گوشه‌ای از آن را در رزمایش پیامبر اعظم۱۲ به قضاوت و ارزیابی خواهیم گذاشت و در صورت اقتضا، این دکترین‌ها را نیز توسعه می‌دهیم».

آقای پاکپور توضیح بیشتری درباره جزئیات به گفته او، «دکترین دفاعی عملیات تهاجمی» نداده است.

پس از خروج آمریکا از برجام سپاه پاسداران رزمایش‌هایی را به‌ویژه در خلیج فارس برگزار کرده است.

از جمله روز ۱۴ آبان و همزمان با آغاز تحریم‌های آمریکا سپاه پاسداران و ارتش «رزمایش مشترک پدافند هوایی ولایت» را در شمال، مرکز و غرب ایران برگزار و سامانه‌های پدافند هوایی این دو نهاد عملیات هایی را اجرا کردند.

مقام‌های جمهوری اسلامی چندین بار تهدید کرده‌اند که اگر ایران نتواند به صادرات نفت خود بپردازد، دیگر کشورها هم امکان صدور نفت خود را نخواهند داشت. تهدیدی که به عنوان قصد احتمالی ایران به بستن تنگه هرمز به عنوان یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های نفت جهان، تلقی شده است.

پس از این تهدیدها، دریاسالار جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتی نیروی دریایی آمریکا، به ایران هشدار داد که ایالات متحده با استفاده از زور هم که شده آزادی رفت‌وآمد کشتی‌ها در تنگه هرمز را حفظ خواهد کرد.

به‌رغم تشدید جنگ لفظی بین مقام‌های ایران و آمریکا، شماری از مقام‌های جمهوری اسلامی احتمال درگیری نظامی را رد کرده‌اند.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس و میزان؛ ا.م/خ
XS
SM
MD
LG