لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

«کاهش» حضور دریایی نیروهای ایالات متحده در خلیج فارس


روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال در گزارشی که روز دوشنبه، ‌نهم مهرماه، منتشر شد از کاهش حضور نظامی ایالات متحده در منطقه خلیج فارس در عین افزایش فشار دولت ترامپ بر جمهوری اسلامی خبر داد.

همین روزنامه یک هفته پیشتر از قصد پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، برای بیرون کشیدن بخشی از نیروهای ضدهوایی و موشکی خود از خاورمیانه خبر داده بود.

در گزارش یک هفته پیش آمده بود که پنتاگون قرار است در ماه جاری میلادی،‌ اکتبر، چهار سامانه موشکی پاتریوت را از اردن و کویت و بحرین خارج کند.

حال روزنامه وال‌استریت جورنال می‌نویسد که اخیراً وزارت دفاع آمریکا «کشتی‌ها و هواپیماها و موشک‌هایی را که در یک مواجهه بزرگ مورد نیازش خواهد بود» از منطقه خلیج فارس بیرون کشیده است.

طبق این گزارش، از ماه مارس گذشته، بیش ازشش ماه پیش، که ناو تئودور روزولت آمریکا خلیج فارس را به قصد اقیانوس آرام ترک کرد «هیچ ناو هواپیمابری» از طرف ایالات متحده در این منطقه حضور نداشته است.

وال‌استریت جورنال به نقل از کارشناسان نظامی می‌گوید که در دو دهه گذشته غیبتی چنین طولانی از طرف آمریکا در این منطقه سابقه نداشته است.

این روزنامه هفته گذشته در گزارش خود نوشته بود که این تصمیمات تازه و تحرکات جدید بیانگر تغییر در کانون توجه ارتش آمریکا از خاورمیانه به سوی روسیه و چین است.

در گزارش تازه علاوه بر «تغییر در راهبرد» نظامی آمریکا به «محدودیت» در امکانات و لزوم تعمیرات و نگهداری ناوهای نظامی نیز اشاره شده است.

در استراتژی امینت ملی آمریکا که برای سال ۲۰۱۸ تدوین شده از چین و روسیه به عنوان «بزرگ‌ترین تهدید» یاد شده است.

در همین زمینه در گزارش استراتژی پنتاگون برای سال ۲۰۱۸ آمده است: «رقابت‌های راهبردی درازمدت با چین و روسیه اولویت‌های اصلی این وزارتخانه است و نیازمند سرمایه‌گذاری افزون و مستمر.»

این در حالی است که دولت دونالد ترامپ جمهوری اسلامی را از «تهدیدهای عمده» برای امنیت ملی آمریکا توصیف کرده و پس از خروج از برجام روزبه‌روز فشار را بر این حکومت بیشتر کرده است.

آقای ترامپ بخش عمده سخنرانی اخیر خود در مجمع عمومی سازمان ملل را به ایران اختصاص داد و گفت که رهبران ایران «منابع کشور را چپاول می‌کند تا خودشان را ثروتمند کرده و ویرانی را در سراسر خاورمیانه و ورای آن گسترش دهند. مردم ایران حق دارند از رهبران‌شان خشمگین باشند که به میلیاردها دلار از دارایی‌شان دستبرد زده‌اند، سهام با ارزش را به تملک خود درآورده و موقوفه‌های مذهبی را غارت کرده‌اند برای این که جیب‌های خود را پر کنند و گروه‌های نیابتی‌شان را به جنگ بفرستند».

به گزارش وال‌استریت جورنال، پنتاگون در عین حال اعلام کرده است که آن قدر ناو هواپیمابر ندارد که در آن واحد به چهار گوشه جهان، به خاورمیانه و اروپا و آسیا، اعزام کند.

از میان ۱۱ ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا، تنها دو ناو به نام‌های کارل وینسن و هری اس ترومن در تمام طول سال در حال خدمت بوده‌اند و بقیه آنها برای تعمیرات و آماده‌سازی پهلو گرفته بودند.

با استفاده از وال‌استریت جورنال و رادیو فردا / ف.دو / پ.پ
XS
SM
MD
LG