لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۰

آمریکا پیش‌نویس تازه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را ارائه کرد


آمریکا روز سه شنبه ۲۱ مرداد قطعنامه پیشنهادی اصلاح شده خود برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران را به اعضای شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و از اعضای این شورا خواسته است تا بامداد چهارشنبه نظر خود را درباره این پیش‌نویس اعلام کنند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید٬ متن این قطعنامه را رویت کرده و چهار پاراگراف است و براساس آن تحریم تسلیحاتی ایران تا «اینکه شورای امنیت تصمیم دیگری بگیرد» تمدید خواهد شد.

در متن این پیش نویس تصریح شده است که تمدید تحریم تسلیحاتی ایران «برای حفظ صلح و امنیت بین المللی ضروری است.»

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها می‌گوید، به رغم این که پیش نویس تازه ممکن است حمایت بیشتری را جلب کند، اما مشخص نیست که بتواند آرا لازم را کسب کند.

شورای امنیت سازمان ملل از ۱۳ سال پیش در چندین قطعنامه، تحریم‌هایی تسلیحاتی علیه ایران وضع کرد؛ با این حال پس از تصویب برجام، شورای امنیت در قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام کرد که این تحریم‌ها در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۷ مهر امسال) پایان می‌‌یابد.

پیش از این بریتانیا، فرانسه و آلمان تلاش‌هایی برای متقاعد کردن روسیه و چین برای موافقت با تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انجام داده‌اند که به گزارش خبرگزاری رویترز «به‌نظر می‌رسد نتیجه‌ای نداشته است.»

یک دیپلمات چینی به رویترز گفته است تمدید تحریم تسلیحاتی ایران فاقد پایه و اساس حقوقی است و به تلاش‌ها برای حفظ برجام آسیب می‌رساند.

این دیپلمات که به نام او اشاره نشده، تأکید کرده است که قطعنامه آمریکا بختی برای تصویب در شورای امنیت ندارد. چین و روسیه دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل هستند.

از سوی دیگر، سفیر آمریکا در سازمان ملل، با انتقاد از پکن و مسکو از آنها خواسته است دسته‌بندی‌های سیاسی را کنار بگذارند و با جهان کنار بیایند.

کلی کرافت در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز اشاره کرد که روسیه و چین منتظرند حدود دو ماه دیگر با پایان زمان تحریم ایران، به تهران جنگ‌افزار بفروشند.

به گفته او، پس از آن هم جمهوری اسلامی سلاح‌های نوین و مرگ‌بار را برای تمام سازمان‌های تروریستی خود می‌فرستد. جمهوری اسلامی بارها اتهام حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG